Показать сокращенную информацию

Chudinov, Anatoly P.en
Koshkarova, Natalya N.en
Ruzhentseva, Natalia B.en
Чудинов, А. П.ru_RU
Кошкарова, Н. Н.ru_RU
Руженцева, Н. Б.ru_RU
2019-10-30T10:05:38Z
2019-10-30T10:05:38Z
2019-10
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/126881
The paper examines the occurrences of fake, deepfake, and post-truth as destructive social phenomena from the linguistic point of view. The current situation with the amount of untruths said, euphemisms for lies used, facts withheld by those who do politics and write about it makes the study of the destructive social phenomena of special importance. The aim of the present study is to outline the linguistic factors influencing the process of fake news and deepfakes’ formation. The materials containing hoax information about Russia and its activities on the international arena serve as the research basis for the analysis. The rebuttal published on the site of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation are also analysed in order to differentiate false information and true one. The methods of linguopragmatic, discursive and linguoculturological analysis, as well as contextual study of communicative situations are used. The authors present an extended typology of pragmatic and proper speech methods and means specific to text formation of fake news and deepfakes. The definition of fake news is given. Deepfakes are another mendacious genre form in the intercultural political space. The borderline is marked between fake news, deepfakes, and post-ruth. Some rules how to distinguish fake news (deepfake) from truth are given. The conclusion is made that the destructive social phenomena under study are not innocuous forms of entertainment, they represent a real social threat to anyone who is exposed to them, they do have political consequences, and they violate the main principle of journalism — “it’s impossible to show what doesn’t exist”en
Статья посвящена лингвистическому анализу фейка, дипфейка и постправды как деструктивных социальных явлений. Текущая ситуация, когда произносится столько неправды, используется такое количество эвфемизмов для описания лжи, утаиваются факты политиками и теми, кто анализирует политику, делает изучение указанных деструктивных социальных явлений особенно актуальным. Целью настоящего исследования служит описание лингвистических механизмов создания фейка и дипфейка. Материалом для исследования послужили публикации, содержащие недостоверную информацию о России и ее деятельности на международной арене. Также анализируются публикации, расположенные на сайте Министерства иностранных дел РФ, опровергающие указанные недостоверные публикации. В ходе исследования используются методы лингвопрагматического, дискурсивного, лингвокультурологического анализа, а также контекстуального изучения коммуникативных ситуаций. Авторы предлагают расширенную типологию прагматических и собственно речевых средств, характерных для текстообразования фейковых сообщений и дипфейков; дают определение фейковых новостей; рассматривают дипфейки как еще один «ложный» жанр в межкультурном политическом пространстве; проводят границу между фейками, дипфейками и постправдой, а также дают несколько советов, как отличить фейки (дипфейки) от правды. Вывод заключается в том, что указанные деструктивные со- циальные явления — это не безобидная форма развлечения, а реальная угроза для тех, кто сталкивается с ними, что они имеют серьезные политические последствия и нарушают главный принцип журналистики — «невозможно показать то, чего нет»ru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
fakeen
deepfakeen
post-truthen
hoaxen
manipulationen
destructive social phenomenaen
фейкru_RU
дипфейкru_RU
постправдаru_RU
ложьru_RU
манипуляцияru_RU
деструктивные социальные явленияru_RU
Linguistic Interpretation of Russian Political Agenda Through Fake, Deepfake, Post-Truthen
Лингвистическая интерпретация политики России через призму фейка, дипфейка, постправдыru_RU
Journal Articleen
Chudinov, Anatoly P.: Ural State Pedagogical University 26 Kosmonavtov, Yekaterinburg, 620017, Russia; ORCID: 0000–0001–5436–5273en
Koshkarova, Natalya N.: South Ural State University 76 Lenin, Chelyabinsk, 454080, Russia; ORCID: 0000–0001–8861–0353en
Ruzhentseva, Natalia B.: Ural State Pedagogical University 26 Kosmonavtov, Yekaterinburg, 620017, Russia; ORCID: 0000–0002–1208–1202en
Чудинов, А. П.: Уральский государственный педагогический университет Россия, 620017, Екатеринбург, пр. Космонавтов, 26ru_RU
Кошкарова, Н. Н.: Южно-Уральский государственный университет Россия, 454080, Челябинск, пр. Ленина, 76ru_RU
Руженцева, Н. Б.: Уральский государственный педагогический университет Россия, 620017, Екатеринбург, пр. Космонавтов, 26ru_RU
1840–1853ru_RU
10.17516/1997–1370–0492
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (10)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию