Показать сокращенную информацию

Pavlov, Aleksandr P.en
Павлов, А.П.ru_RU
2013-08-27T00:17:57Zen
2013-08-27T00:17:57Zen
2013-08en
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/9917en
The topic of the present article is socio-cultural space as the sphere of human capital of young people in modern Russia. The article studies the problem of efficiency of realization of the resources of the youth human capital in the socio-cultural environment of the country. The main attention is paid to educational resources, the role of education in socialization of young people. The author proves that from the point of view of sociology, the concept of educational environment is broader than that of teaching and pedagogical environment. The educational environment includes the full range of conditions (physical, legal, psychological, value) which not only encourage young people to study, but also shape them as an actors of the educational process in the country, the region. In the author’s opinion, not only does socio-cultural space connect individuals in the space-time continuum, it is also a kind of horizon of possibilities for realization by individuals of life potential. The author offers his own interpretation of the phenomenon under study, paying particular attention to the “diachronic” aspect of the analysis: the study of the life trajectories of young people in the sociocultural environment of modern Russian society. For realization of the author’s approach implement a number of concepts are used, that have practically not been studied in social science: “the models of life”, “reputation and achievement-oriented capital of the youth”.en
Предмет предлагаемой статьи – социокультурное пространство как сфера реализации человеческого капитала молодежи в современной России. В статье рассмотрена проблема эффективности ресурсов реализации молодежного человеческого капитала в социокультурном пространстве страны. Основное внимание при этом уделено образовательному ресурсу, роли образования в социализации молодежи. Автор обосновывает, что с точки зрения социологии понятие образовательной среды шире понятия учебно-педагогической среды. Образовательная среда включает в себя весь комплекс условий (материальных, правовых, психологических, ценностных), не только побуждающих молодого человека учиться, но и формирующих его в качестве актора образовательного процесса в стране, регионе. Социокультурное пространство, по мнению автора, не только связывает индивидов в пространственно-временном континууме, оно есть некий горизонт возможностей для реализации индивидами своих жизненных сил. Автор предлагает собственную трактовку изучаемого феномена, обращая особое внимание «диахроническому» аспекту анализа: исследованию жизненных траекторий молодежи в социокультурном пространстве современного российского общества. Для реализации авторского подхода используется ряд понятий, которые в социологической науке практически не изучены: «модели жизненного пути», «репутационный и достиженческий» капитал молодежи.ru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences.;2013 6 ( 8 )en
socio-cultural spaceen
human capitalen
the youthen
educational environmenten
the model of lifeen
социокультурное пространствоru_RU
человеческий капиталru_RU
молодежьru_RU
образовательная средаru_RU
модель жизненного путиru_RU
Educational Environment of Young People as Part of Socio-cultural Environment of the Country and the Regionen
Образовательная среда молодежи как составляющая социокультурного пространства страны и регионаru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Pavlov, Aleksandr P.:Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041 Russia;E-mail: pavlov_a_pavlov@bk.ruen
Павлов, А.П.:Сибирский федеральный университет Россия 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
1219-1231en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию