Показать сокращенную информацию

Libakova, Natalia M.
Koptzeva, Natalia P.
Н.М. Либаковаru
Н.П. Копцеваru
2009-03-19T08:35:31Z
2009-03-19T08:35:31Z
2009-03
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/894
The specificities of the Russian culture of the 19th – 20th centuries are considered in the article. The authors think that the main philosophical problem of all times and nations is trustworthiness of truth for a man in all the levels of his being. The specificity of the native culture of the period is that truth, including the absolute truth, is a stem of a man’s simple and real being. Vladimir Solovyov’s philosophy of the Universal unity (Vseedinstvo) and works of art of the great Russian painters – «The Merchant’s Wife at Tea» painted by B.M. Kustodiev, «The Great Taking the Veil» painted by M.V. Nesterov, «Phantoms» painted by V.E. Borisov-Musatov, and «The Whirlwind» painted by F.A. Malyavin – can be offered as metaphysical base of the conception. The authors consider works of fine arts to be visual philosophical texts where the painters set out their conceptions in keeping with the great philosophical discoveries characteristic of the epoch, which allows to comprehend the present reality with the means of painting.en
Статья посвящена особенностям русской культуры XIX-XX вв. Главной проблемой фило-софии всех времен и народов авторы полагают достоверность истины для человека во всех слоях его бытия. Особенность отечественной культуры исследуемого периода заклю-чается в том, что истина, в том числе абсолютная, выступает как стержень простого и ре-ального бытия самого человека. В качестве метафизического основания этой концепции выступает философия всеединства Владимира Соловьева и произведения великих русских художников Б.М. Кустодиева («Купчиха за чаем»), М.В Нестерова («Великий постриг»), В.Е. Борисова-Мусатова («Призраки») и Ф.А. Малявина («Вихрь»). Произведения изобра-зительного искусства рассмотрены здесь как визуальные философские тексты, где средст-вами живописи художники излагают концепции, созвучные великим философским откры-тиям, характерным для той эпохи и позволяющим понять современные реалии.ru
714868 bytes
application/pdf
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciencesen
2009 2 (1)en
native philosophyen
philosophy of the Universal unity (Vseedinstvo)en
V.S. Solovyov’s conceptionen
Russian paintingen
«The Merchant’s Wife at Tea»en
«The Great Taking the Veil»en
«Phantoms»en
«The Whirlwind» paintingsen
отечественная философияru
философия всеединстваru
концепция В.С. Соловьеваru
отечественная живописьru
Б.М. Кустодиев. «Купчиха за чаем»ru
М.В Нестеров. «Великий постриг»ru
В.Е. Борисова-Мусатов. «Призраки»ru
Ф.А. Малявина. «Вихрь»ru
Native Culture of the 19th – 20th Centuries in Search After Truth. Truth of Real Human Being in Vladimir Solovyov’s Philosophy of the Universal Unity and Works of Art in the Russian Paintingen
Отечественная культура рубежа XIX – XX вв. в поисках истины. Истинность реаль-ного бытия человека в философии всеединства Владимира Соловьева и творениях русской живописиru
Journal Article
Published Journal Article
Natalia M. Libakova, Natalia P. Koptzeva: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041 Russia, e-mail: decanka@mail.ru
Н.М. Либакова, Н.П. Копцева Сибирский федеральный университет 660041 Россия, Красноярск, пр. Свободный, д. 79ru
67-83
http://elib.sfu-kras.ru:8080/bitstream/2311/894/1/06_Libakova.pdf


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию