Multidisciplinarity As a Verification Searching Methodology (The Case of Whorf’s Hypothesis Refuted)
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20357Автор:
Dashinimaeva, Polina P.
Ulazaeva, Galina V.
Дашинимаева, П.П.
Улазаева, Г.В.
Дата:
2016-06Аннотация:
The methodology which the paper presents is a way verification might grow its accuracy. The material
to counter-evidence is Whorf’s hypothesis, namely its strong version that claims a language determines
the way its speakers think and create their cognitive categories. To provide a successive justification
methodology the authors begin with explication of the logic which might rest in Whorf’s mind, then
they reveal weak points of the theory itself via linguistics- and semiotics-related arguments-against.
Further they go to the philosophy of language presented in the article by J. Derrida and F. Girenok
providing no accurate proof for they speak in the name of a generalization-oriented domain. The
discipline to approximate language and thought correlation is cognitive psychology, the domain that
applies experimental methods. The most accurate verification of thought and cognition primacy over
language is found within the 5 principles of psychoneurophysiology. Thus, the authors both meet
the requirement toward science verification and conclude beneficiaries to be philologists who could
overview a logo-centered approach to language and speech analysis На примере поиска доказательств, системно и последовательно опровергающих основной
постулат Уорфа о детерминированности мышления и познания языком («сильная» версия
гипотезы), в статье представлена мультидисциплинарная методология исследования по
принципу «нарастание степени верификации». Сначала выявляется логика прихода Уорфом
к гипотезе, затем определяется слабость доводов внутри самой теории при помощи чисто
лингвистических и семиотико-направленных аргументов. Далее представлены идеи Ж. Дер-
рида и Ф. Гиренка из философии языка, не предоставляющей доказательства в силу обобща-
ющего характера дисциплины, когнитивной психологии, приближающейся к достоверности
описания происходящего в мозге посредством экспериментов. Наконец, наиболее точной об-
ласти в аспекте презентации обоснований – психонейрофизиологии, представленной в виде
пяти принципов речемышления. Таким образом, авторы не только предоставляют доказа-
тельность научного знания, но и подводят читателя к выводу о пересмотре логоцентрист-
ских традиций описания языковых и речевых явлений. Следовательно, бенефициариями результатов исследования являются прежде всего сами филологи