Показать сокращенную информацию

Yakovleva, Svetlana A.en
Яковлева, С.А.ru_RU
2017-08-25T04:33:55Z
2017-08-25T04:33:55Z
2017-08
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/34162
The article suggests the study of the musical and aesthetic interpretation of the portraits by V.A. Serov of foreign singers of S.I. Mamontov’s opera theatre. Special attention is given to the issue of unity and mutual influence of musical and visual art. The most important problems of the aesthetics of correlation and interpenetration between the arts are considered. The research approach to the study of the issue of mutual influence in the system of arts includes two most important aspects: musicological, which allows to reveal the features of the musical embodiment, and the pictorial image. The article considers the formation of theatrical thinking, the director’s school of S.I. Mamontov based on the creation of an artistic image, that with the existence of the independence of the arts, their synthesis reflects unity in solving historical problems and aesthetic exploration of the world. The article analyzes foreign vocal schools reflecting the main tendencies of 19th century European singing culture. The expressive means of subordinating the musical model to the artist’s pictorial method are analyzed in detail. This research approach makes it possible to confirm the semantic connections of works of musical and pictorial arten
Статья предлагает исследование музыкально-эстетической интерпретации портретов В.А. Серова зарубежных певцов оперного театра С.И. Мамонтова. Особое место уделено вопросу единства и взаимовлияния музыкального и изобразительного искусства. Рассматри- ваются важнейшие проблемы эстетики соотношения и взаимопроникновения между искус- ствами. Исследовательский подход к изучению вопроса взаимовлияния в системе искусств включает два важнейших аспекта: музыковедческий, позволяющий выявить особенности му- зыкального воплощения, и живописного изображения. Освещается формирование театраль- ного мышления режиссерской школы С.И. Мамонтова, основанной на создании художествен- ного образа при существовании самостоятельности искусств, их синтез отражает единство в решении исторических задач и эстетического освоения мира. В статье анализируются за- рубежные вокальные школы, отражающие основные тенденции певческой европейской куль- туры XIX в. Подробно разбираются выразительные средства подчинения музыкальной модели живописному методу художника. Данный исследовательский подход дает возможность под- твердить смысловые связи произведений музыкального и живописного искусстваru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
artist Valentin Aleksandrovich Seroven
private opera of Savva Ivanovich Mamontoven
Angelo Masinien
Francesco Tamagnoen
Marie van Zandten
António de Andradeen
tenoren
sopranoen
художник Валентин Александрович Серовru_RU
частная опера Саввы Ивановича Мамонтоваru_RU
Анджело Мазиниru_RU
Франческо Таманьоru_RU
Мария Ван-Зандru_RU
Антонио д‘Андрадеru_RU
тенорru_RU
сопраноru_RU
The Musical and Aesthetic Concept of the Portraits by V.A. Serov of Foreign Opera Singers of S. Mamontov’s Theatre Companyen
Музыкально-эстетическая концепция портретов В.А. Серова зарубежных оперных певцов труппы театра С. Мамонтоваru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Yakovleva, Svetlana A.: Krasnoyarsk State Institute of Arts 22 Lenin Str., Krasnoyarsk, 660049, Russia; masdisf555@mail.ruen
Яковлева, С.А.: Красноярский государственный институт искусств Россия, 660049, Красноярск, ул. Ленина, 22ru_RU
1164-1172ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2017 10 (8)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию