The Musical and Aesthetic Concept of the Portraits by V.A. Serov of Foreign Opera Singers of S. Mamontov’s Theatre Company
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/34162Автор:
Yakovleva, Svetlana A.
Яковлева, С.А.
Дата:
2017-08Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2017 10 (8)Аннотация:
The article suggests the study of the musical and aesthetic interpretation of the portraits by V.A. Serov of foreign singers of S.I. Mamontov’s opera theatre. Special attention is given to the issue of unity and mutual influence of musical and visual art. The most important problems of the aesthetics of correlation and interpenetration between the arts are considered. The research approach to the study of the issue of mutual influence in the system of arts includes two most important aspects: musicological, which allows to reveal the features of the musical embodiment, and the pictorial image. The article considers the formation of theatrical thinking, the director’s school of S.I. Mamontov based on the creation of an artistic image, that with the existence of the independence of the arts, their synthesis reflects unity in solving historical problems and aesthetic exploration of the world. The article analyzes foreign vocal schools reflecting the main tendencies of 19th century European singing culture. The expressive means of subordinating the musical model to the artist’s pictorial method are analyzed in detail. This research approach makes it possible to confirm the semantic connections of works of musical and pictorial art Статья предлагает исследование музыкально-эстетической интерпретации портретов
В.А. Серова зарубежных певцов оперного театра С.И. Мамонтова. Особое место уделено
вопросу единства и взаимовлияния музыкального и изобразительного искусства. Рассматри-
ваются важнейшие проблемы эстетики соотношения и взаимопроникновения между искус-
ствами. Исследовательский подход к изучению вопроса взаимовлияния в системе искусств
включает два важнейших аспекта: музыковедческий, позволяющий выявить особенности му-
зыкального воплощения, и живописного изображения. Освещается формирование театраль-
ного мышления режиссерской школы С.И. Мамонтова, основанной на создании художествен-
ного образа при существовании самостоятельности искусств, их синтез отражает единство
в решении исторических задач и эстетического освоения мира. В статье анализируются за-
рубежные вокальные школы, отражающие основные тенденции певческой европейской куль-
туры XIX в. Подробно разбираются выразительные средства подчинения музыкальной модели
живописному методу художника. Данный исследовательский подход дает возможность под-
твердить смысловые связи произведений музыкального и живописного искусства