Theoretical and Conceptual Model of Art Manager’s Personality and Alethiology Principles
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/32339Автор:
Morozova, Olga F.
Nozdrenko, Elena A.
Zhukovskaya, Ludmila N.
Kostylev, Sergey V.
Морозова, О.Ф.
Ноздренко, Е.А.
Жуковская, Л.Н.
Костылев, С.В.
Дата:
2017-04Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2017 10 (4)Аннотация:
The subject of the research is one of the important conceptual issues of art managers’ education
modification, an attempt to rethink the possibility of personality-oriented education is made.
Specification of alethiology principles application in the process of professional training of art
managers is proposed as a key aspect. The authors of the article set a purpose to identify the prospect
for alethiology principles use in determining the content of the theoretical and conceptual model of
the art manager’s personality, specifying the structure of the categorical framework within which
the research is taking place. This problematics is considered within the context of the paradigmatic
understanding of the complex process of forming a model of contemporary art manager. Its urgent
need is revealed in the integrative knowledge of the basics of management and theory of visual art,
based on the foundation of scientific methodology, including alethiology principles. The necessity of
finding interdisciplinary interactions of the humanities describing and explaining the professional
development of arts managers is evidenced. The concepts of “a subject of socio-cultural activity”,
“personification” and “personalization” are specified. The structural elements of the conceptual model
of personality are described, the hierarchy of the art manager’s professional maturity is explicated. The
need for determination of the successful art manager personality formation by scientific development
of the conceptual model is stated as a key result of the study Предметом исследования выступает одно из важных концептуальных положений моди-
фикации образования арт-менеджеров, предпринимается попытка переосмыслить воз-
можности личностно-ориентированного образования. В качестве ключевого аспекта пред-
ложена конкретизация применения принципов алетологии в процессе профессиональной
подготовки арт-менеджеров. Авторы статьи ставят перед собой цель: выявить перспек-
тиву применения принципов алетологии при определении содержания теоретико-смысловой
модели личности арт-менеджера, уточнив структуру категориального каркаса, в рамках
которого происходит исследование. Данная проблематика рассматривается в контексте
парадигмального осмысления сложного процесса формирования модели современного арт-
менеджера. Вскрывается его насущная потребность в интегративном знании основ менед-
жмента и теории изобразительного искусства, основанном на фундаменте научной мето-
дологии, включающей принципы алетологии. Доказывается необходимость обнаружения
междисциплинарных взаимодействий гуманитарных наук, описывающих и объясняющих
профессиональное становление арт-менеджеров. Конкретизируются понятия «субъект
социально-культурной деятельности», «персонификация», «персонализация». Описывают-
ся структурные элементы смысловой модели личности, объясняется иерархия профессио-
нальной зрелости арт-менеджера. В качестве ключевого результата исследования заявлена
необходимость детерминации успешного формирования личности арт-менеджера научной
разработкой смысловой модели
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Art Management as Administrative System of Broadcast of Art Values
Kostylev, Sergey V.; Костылев, С.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-08)The article considers the peculiarities of functioning and development of art management as the most important mechanism for regulation and support of management system in the sphere of culture, art and education, aimed ... -
Материалы второго экспертного семинара «Формирование модели специалиста нового поколения для сферы культуры и искусства», проводимого в рамках проекта «Научно-методическое обеспечение подготовки кадров высшей квалификации для сферы культуры и искусства Красноярского края» (28.09.2010)
Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalia P. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-05)A series of expert seminars "Formation of the model of a new generation specialist for the field of culture and art" held within the framework of the project "Research and methodological support of the highly qualified ... -
Бренды товаров роскоши в качестве визуальных знаков среднего класса в России
Карлова, О.А.; Karlova, Olga А.; Кевбрин, Э.С.; Kevbrin, Eduard S. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-11)In this article the «brand» concept is considered as a sociocultural phenomenon of the modern society being the carrier of the specific meanings structured in the prism of the brand perception by J.-N. Kapferer. All three ... -
Modern Theory of Visual Art: Regional Project
Zhukovskiy, Vladimir I.; Жуковский, В.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-08)The article defines the main notions of the modern visual art theory, studies the process of creating artistic appearance in the relation-dialogue between the recipient and the object-work, determines the role of an art ... -
Визуализация концепта «север» в изобразительном искусстве
Семенова, А.А.; Semyonova, Alexandra A.; Бралкова, А.В.; Bralkova, Anna V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-04)In the given article the authors consider an interpretation of the theme of the North in classical and modern works of art. Theoretical part of the work presents an attempt to generalize the existing principals and approaches ...