The National Visual Art in the Process of Formation and Preservation of the Ethnic Identity of Indigenous Peoples (by the Example of Khakass Visual Art)
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/3013Автор:
Koptseva, Natalia P.
Nevolko, Natalia N.
Копцева, Н.П.
Неволько, Н.Н.
Дата:
2012-08Аннотация:
The article is devoted to the various research positions with respect to the understanding of the culture
system. The place of culture of the ethnic groups in the modern pluralistic society is determined. The
authors disclose the uniqueness of the culture of indigenous peoples of the North, Siberia and the Far
East through the study of the Khakass visual art.
Most of the focus is on the specific visualization of the ethnic theme in the works of Khakass graphic
artists and painters. Researching the tendency of artists appealing to the ethnic theme, the authors
cover the entire history of the Khakass art development from 1920s to 2000s. The article reveals
the specific character of the so-called Siberian avant-garde, the contemporary school of Khakass
visual art, and its connection with visualization of the ethnic theme in works of various artists.
Having found out the tendency of the Khakass artists to appeal to the archaic forms of ethnic
culture in their works, the authors suggest a classification of the art works based on the nationally
significant values of the Khakass ethnic group, the archaic-material and spiritual culture expressed
in the paintings and graphic works. The authors distinguish three most important values of the
Khakass (the Khakass religious and mythological world outlook, the value of self-awareness as
a representative of the Khakass ethnic group, the world of the ethnos) allowing to systematize the
creations of the Khakass artists. Each of these blocks introduces a number of representational
paintings and graphic works. Much attention is paid to the analysis of the visual potentials of
art works, the artistic form of expressing archaic-material and spiritual traditions of the native
population. The cave drawing of the ancient Khakass determined the world outlook of the ethnic
group and became the basis for interpreting the content of the works of art. This enabled the
researchers to identify the original ideals of the Khakass that could serve as a specific factor in
ethnic self-identification in the multicultural system. Статья посвящена рассмотрению различных исследовательских позиций относительно
понимания такого феномена, как культура. Определяется место культуры этнических групп в
современном плюралистическом обществе. Уникальность культуры коренных малочисленных
народов Севера, Сибири и Дальнего Востока раскрывается посредством обращения
к исследованию хакасского изобразительного искусства. Главное внимание при этом
сосредоточено на специфике визуализации этнической темы в живописных и графических
произведениях искусства хакасских мастеров. Исследуя тенденцию обращения художников к
этнической теме, авторы охватывают всю историю развития изобразительного искусства в
Хакасии с 1920-х по 2000-е годы. Раскрывается специфика современного направления хакасского
изобразительного искусства «Сибирский авангард», его связь с визуализацией этнической
темы в творчестве художников. Обнаружив в основе художественного творчества хакасских
художников тенденцию обращения к архаическим формам культуры этноса, авторы
предлагают систематизацию произведений искусства с позиции национально-значимых
ценностей архаико-материальной и духовной культуры хакасского этноса, выраженных в
живописных и графических работах.
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Визуализация этнической темы в живописных и графических произведениях искусства хакасских мастеров
Неволько, Н.Н.; Nevolko, Natalia N. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-08)The article is devoted to the specific visualization of ethnic culture in the works of Khakass graphic artists and painters. Researching the tendency of artists appealing to the ethnic theme, the author covers the entire ... -
Визуализация концепта «север» в изобразительном искусстве
Семенова, А.А.; Semyonova, Alexandra A.; Бралкова, А.В.; Bralkova, Anna V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-04)In the given article the authors consider an interpretation of the theme of the North in classical and modern works of art. Theoretical part of the work presents an attempt to generalize the existing principals and approaches ... -
Визуальный поворот в культуре и его отражение в современном искусстве
Сергеева, Н.А.; Пашова, Э. В.; Бородина, М.А.; Sergeeva, Natalia A.; Pashova, Elina V.; Borodina, Mariana A. (Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2024-01)В первой части статьи рассмотрено понятие «визуальная культура». Кратко показаны предпосылки формирования понятия, сложившегося в современном социокультурном пространстве. Представлены античные философские воззрения на ... -
Понятие «региональная визуальная культура» в современной теории культуры и искусства
Бородина, М.А.; Сергеева, Н.А.; Borodina, Mariana A.; Sergeeva, Natalia A. (Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2024-04)В данной статье представлен обзор источников, авторы которых обращаются к исследованию визуальной культуры. Рассмотрены теоретические взгляды на визуальную культуру таких деятелей, как Клаус Хентшель, Ренцо Бальдассо, ... -
Siberian Identity in Traditions and Innovations of Art Culture
Moskalyuk, Marina V.; Grishchenko, Anastasiya P.; Москалюк, М.В.; Грищенко, А.П. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-06)The article considers the transformation of visual signs reflecting the Siberian identity. The phenomenon of the Siberian identity could be seen at some aspects of visual arts: the primitive art of petroglyphs, ethnographic ...