• русский
    • English
  • English 
    • русский
    • English
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2011 4 (8)
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2011 4 (8)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Визуализация этнической темы в живописных и графических произведениях искусства хакасских мастеров

    Thumbnail
    View/Open:
    Nevolko.pdf (802.9 Kb)
    URI (for links/citations):
    http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2457
    Author:
    Неволько, Н.Н.
    Nevolko, Natalia N.
    Date:
    2011-08
    Abstract:
    The article is devoted to the specific visualization of ethnic culture in the works of Khakass graphic artists and painters. Researching the tendency of artists appealing to the ethnic theme, the author covers the entire history of the Khakass art development from 1920s to 2000s. The article reveals the specific character of so-called «Siberian avant-garde», the contemporary school of Khakass visual art, and its connection with the visualization of ethnic theme in the works of various artists. Having found out the tendency of the Khakass artists to appeal to the archaic forms of ethnic culture in their works, the author suggests a classification of the works of art based on the nationally significant values of the Khakass ethnic groups, the archaic - material and spiritual culture of the Khakass ethnos expressed in the paintings and graphic works. The author distinguishes three most important values of the Khakass (the Khakass religious and mythological world outlook, the value of self-awareness as a representative of Khakass ethnic group, the world of the ethnos) allowing to systematize the creations of the Khakass artists. Each of these blocks introduces a number of representational painting and graphic. Much attention is paid to the analysis of the visual potentials of the works of art, the artistic form of expressing the archaic - material and spiritual traditions of the native population. The cave drawings of the ancient Khakass determined the world outlook of the ethnic group and became the basis for interpreting the content of the works of art. This enabled the researcher to identify the original ideals of the Khakass that could serve as a specific factor in ethnic self-identification in the multicultural system.
     
    Статья посвящена рассмотрению специфики визуализации этнической темы в творчестве хакасских графиков и живописцев. Исследуя тенденцию обращения художников к этнической теме, автор охватывает всю историю развития изобразительного искусства в Хакасии с 1920-х по 2000-е годы. Раскрывается специфика современного направления хакасского изобразительного искусства «Сибирский авангард», его связь с визуализацией этнической темы в творчестве художников. Обнаружив в основе художественного творчества хакасских художников тенденцию обращения к архаическим формам культуры этноса, автор предлагает систематизацию произведений искусства с позиции национально значимых ценностей архаико-материальной и духовной культуры хакасского этноса, выраженных в живописных и графических работах. Автором выделено три наиболее значимые ценности хакасского этноса (религиозно-мифологическая картина мира хакасов, принадлежность к хакасской этнической группе, мир вещей хакасского народного быта), позволяющие систематизировать творения хакасских мастеров. Внутри каждого блока представлен ряд репрезентативных живописных и графических работ. Большое внимание при анализе уделяется изобразительным возможностям произведений искусства, их художественной форме выражения архаико- материальных и духовных традиций аборигенного населения. Основой для интерпретации содержания произведений искусства послужили наскальные рисунки древних хакасов, определявшие мировоззрение этноса. Это позволило исследователю выявить исконные идеалы хакасов, могущие служить определенным фактором самоидентификации этноса в системе поликультур.
     
    Collections:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2011 4 (8) [11]
    Metadata:
    Show full item record

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • Историографический обзор научной литературы конца XIX - первого десятилетия XXI вв. по проблеме этнической идентификации хакасского этноса 

      Неволько, Н.Н.; Nevolko, Natalya N. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-06)
      The article is devoted to the historiographic review of the Russian scientific literature concerning the problem of the Khakass ethnos identification. The main attention is paid to the literature of the end of the XIX to ...
    • The National Visual Art in the Process of Formation and Preservation of the Ethnic Identity of Indigenous Peoples (by the Example of Khakass Visual Art) 

      Koptseva, Natalia P.; Nevolko, Natalia N.; Копцева, Н.П.; Неволько, Н.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-08)
      The article is devoted to the various research positions with respect to the understanding of the culture system. The place of culture of the ethnic groups in the modern pluralistic society is determined. The authors ...
    • The Russian Orthodox Church in the Khakass-Minusinsk Region under the Circumstances of its Settling (the 18 c. – the 1860s) 

      Asochakova, Valentina N.; В.Н. Асочакова (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2008-12)
      In the article there is a problem of the ethno-demographical conditions in the Khakass-Minusinsk region that influence the functioning of the Russian Orthodox Church. The use of the sources of the church demographical ...
    • Нагрудное украшение поғо в контексте этнокультурной идентификации хакасского народа 

      Смолина, М.Г.; Smolina, Maya G.; Саймова, В.С.; Saymova, Valeria S. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-12)
      The authors of the present article base their research on the existing versions of the semantics of Khakass womens pogo pectoral and suggest a new way of considering the idea of ethnocultural identity of the Khakass through ...
    • Khakassia Symphony Orchestra in the Context of Musical Culture Development in the Republic 

      Preisman, Emil M.; Razdolieva, Marija I.; Прейсман, Э.М.; Раздольева, М.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2017-07)
      The article describes Khakassia symphony orchestra as a phenomenon caused by the republic industrial development that has stimulated the rise of the artistic culture. It regards economic and social background, organizational ...

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV