Визуализация этнической темы в живописных и графических произведениях искусства хакасских мастеров
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/2457Автор:
Неволько, Н.Н.
Nevolko, Natalia N.
Дата:
2011-08Аннотация:
The article is devoted to the specific visualization of ethnic culture in the works of Khakass graphic
artists and painters. Researching the tendency of artists appealing to the ethnic theme, the author
covers the entire history of the Khakass art development from 1920s to 2000s. The article reveals the
specific character of so-called «Siberian avant-garde», the contemporary school of Khakass visual
art, and its connection with the visualization of ethnic theme in the works of various artists. Having
found out the tendency of the Khakass artists to appeal to the archaic forms of ethnic culture in their
works, the author suggests a classification of the works of art based on the nationally significant values
of the Khakass ethnic groups, the archaic - material and spiritual culture of the Khakass ethnos
expressed in the paintings and graphic works. The author distinguishes three most important values of
the Khakass (the Khakass religious and mythological world outlook, the value of self-awareness as a
representative of Khakass ethnic group, the world of the ethnos) allowing to systematize the creations
of the Khakass artists. Each of these blocks introduces a number of representational painting and
graphic. Much attention is paid to the analysis of the visual potentials of the works of art, the artistic
form of expressing the archaic - material and spiritual traditions of the native population. The cave
drawings of the ancient Khakass determined the world outlook of the ethnic group and became the
basis for interpreting the content of the works of art. This enabled the researcher to identify the
original ideals of the Khakass that could serve as a specific factor in ethnic self-identification in the
multicultural system. Статья посвящена рассмотрению специфики визуализации этнической темы в творчестве
хакасских графиков и живописцев. Исследуя тенденцию обращения художников к этнической
теме, автор охватывает всю историю развития изобразительного искусства в Хакасии
с 1920-х по 2000-е годы. Раскрывается специфика современного направления хакасского
изобразительного искусства «Сибирский авангард», его связь с визуализацией этнической
темы в творчестве художников. Обнаружив в основе художественного творчества хакасских
художников тенденцию обращения к архаическим формам культуры этноса, автор предлагает
систематизацию произведений искусства с позиции национально значимых ценностей
архаико-материальной и духовной культуры хакасского этноса, выраженных в живописных
и графических работах. Автором выделено три наиболее значимые ценности хакасского
этноса (религиозно-мифологическая картина мира хакасов, принадлежность к хакасской
этнической группе, мир вещей хакасского народного быта), позволяющие систематизировать
творения хакасских мастеров. Внутри каждого блока представлен ряд репрезентативных
живописных и графических работ. Большое внимание при анализе уделяется изобразительным
возможностям произведений искусства, их художественной форме выражения архаико-
материальных и духовных традиций аборигенного населения. Основой для интерпретации
содержания произведений искусства послужили наскальные рисунки древних хакасов,
определявшие мировоззрение этноса. Это позволило исследователю выявить исконные идеалы
хакасов, могущие служить определенным фактором самоидентификации этноса в системе
поликультур.
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Историографический обзор научной литературы конца XIX - первого десятилетия XXI вв. по проблеме этнической идентификации хакасского этноса
Неволько, Н.Н.; Nevolko, Natalya N. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-06)The article is devoted to the historiographic review of the Russian scientific literature concerning the problem of the Khakass ethnos identification. The main attention is paid to the literature of the end of the XIX to ... -
The National Visual Art in the Process of Formation and Preservation of the Ethnic Identity of Indigenous Peoples (by the Example of Khakass Visual Art)
Koptseva, Natalia P.; Nevolko, Natalia N.; Копцева, Н.П.; Неволько, Н.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-08)The article is devoted to the various research positions with respect to the understanding of the culture system. The place of culture of the ethnic groups in the modern pluralistic society is determined. The authors ... -
Khakass Underground and Semi-Underground Dwellings: Problems of Studying and Typology
Prishchepa, Evgenii V.; Прищепа, Е. В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021)In ethnographic time, the indigenous people of Khakassia – the Khakass – had traditional dwellings that were polytypic by design and architecture, whose emergence was caused by the natural and geographical environment, a ... -
The Iconographic Tradition of Prienisei Siberia: Notes on the History of Formation and Regional Specifics
Asochakova, Valentina N.; Chistanova, Svetlana S.; Асочакова, В. Н.; Чистанова, С. С. (Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2023-12)This article examines an element of the religious landscape of Prienisei Siberia in the 18th and 19th centuries as the decoration of Orthodox churches. During this period, the Russian Orthodox population was more than ... -
The Russian Orthodox Church in the Khakass-Minusinsk Region under the Circumstances of its Settling (the 18 c. – the 1860s)
Asochakova, Valentina N.; В.Н. Асочакова (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2008-12)In the article there is a problem of the ethno-demographical conditions in the Khakass-Minusinsk region that influence the functioning of the Russian Orthodox Church. The use of the sources of the church demographical ...