Показать сокращенную информацию
Image of Ivan the Terrible in creativity of the composers: on question of national identity in musical art
Автор | Parfentieva, Natalia V. | en |
Автор | Парфентьева, Н.В. | ru_RU |
Дата внесения | 2016-08-26T07:51:40Z | |
Дата, когда ресурс стал доступен | 2016-08-26T07:51:40Z | |
Дата публикации | 2016-08 | |
URI (для ссылок/цитирований) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20541 | |
Аннотация | The author of this article examines the phenomenon of implementation of Russian national identity in music in the creativity of the contemporary composers in their work on disclosure herein the embodiment of Ivan the Terrible’ s image. “Stichera for the 1000-th anniversary (millennium) of the Christianization of Rus” for symphony orchestra of Rodion Shchedrin and opera “Visions of Ivan the Terrible” of Sergei Slonimsky are defined as the representative samples for study. The composers managed to embody the concept of national cultural identity through ancient musical code – znamenny chant – in disclosure of the image of the tsar and of his era. For this purpose the composers have reproduced znamenny chant of Tsar Ivan, applied traditional Old Russian musical hymnographic creative principles of art in its development. This is a new word in disclosing the image of the Tsar Ivan and his time. Nobody of their great predecessors, who applied to the disclosure of the image of the Tsar Ivan and his time, implements the “znamennost” phenomenon in the music. Special attention is paid to the “Stichera” of Shchedrin. It is shown that the self-identification of image of the tsar, presented in the manuscript sources of the 16th – 17th centuries by Ivan himself, is correlated with musical image, presented by the composer, as well as with the idea of the spiritual elevation of the Russian State. Znamenny chant, found in depths of ancient Russian church-singing culture, has received scientific basis as the archetype of a national musical identity. Based on the ancient manuscript sources, the musical “Russianness” has deep historical cultural tradition and chronological substantiation | en |
Аннотация | В статье исследуется феномен воплощения русской национальной идентичности в музыкальном искусстве на примере творчества выдающихся современных композиторов при обращении их к образу царя Ивана Грозного. В качестве репрезентативных источников исследования представлены «Стихира на 1000-летие Крещения Руси» Р. Щедрина и опера С. Слонимского «Видения Иоанна Грозного». В обоих произведениях проступает звучание древнерусского знаменного распева. Композиторы, стремясь воспроизвести распев самого царя Ивана, применили древнерусские принципы в его развитии. Им удалось воплотить в раскрытии образа царя и его эпохи концепт национально-культурной идентичности через древний музыкальный код – «знаменность». Это новое слово в воплощении образа Грозного, так как ни один из великих предшественников, обращавшихся к раскрытию образа царя музыкальными средствами, феномен знаменности не претворял. Особое внимание в статье уделяется «Стихире» Р. Щедрина. Показано, что самоидентификация образа Грозного, представленная в рукописных источниках XVI-XVII вв., коррелирует с музыкальным образом, представленным композитором, а также с идеей духовного возвышения Отечества. Найденный в глубинах древнерусской церковно-певческой культуры знаменный распев получает научное обоснование как архетип национальной музыкальной идентичности. Основанная на древних рукописных источниках, музыкальная «русскость» имеет глубину историко-культурной традиции, ее хронологическое обоснование | ru_RU |
Язык | en | en |
Издатель | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University. | en |
Является частью серии | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2016 9 (8) | en |
Тема | musical art | en |
Тема | the image of Tsar Ivan the Terrible | en |
Тема | the embodiment of national identity by musical means | en |
Тема | znamenny Old Russian chant | en |
Тема | музыкальное искусство | ru_RU |
Тема | образ царя Ивана Грозного | ru_RU |
Тема | воплощение национальной идентичности музыкальными средствами | ru_RU |
Тема | древнерусский знаменный распев | ru_RU |
Название | Image of Ivan the Terrible in creativity of the composers: on question of national identity in musical art | en |
Альтернативное название | Образ Ивана Грозного в творчестве композиторов: к проблеме отражения национальной идентичности в музыкальном искусстве | ru_RU |
Тип | Journal Article | |
Тип | Published Journal Article | |
Контакты автора | Parfentieva, Natalia V.:Southern-Ural State University 76 Lenin Str., Cheliabinsk, 454080 Russia; E-mail: parfentevnp@gmail.com | en |
Контакты автора | Парфентьева, Н.В.:Южно-Уральский государственный университет Россия, 454080, Челябинск, ул. Ленина, 76 | ru_RU |
Страницы | 1903-1909 |