On the Concept of Musical Performance
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10256Автор:
Beniumov, Mikhail I.
Бенюмов, М.И.
Дата:
2014-03Аннотация:
The paper focuses on the controversy term of “performance”. There was given a range of definitions
of the term at different levels of commonness and specificity: performance as a kind of activity;
performance as a part of creation; performance as a kind of intonation, including the real moment
of sound formation; performance as a kind of existence of form-process in the time and the spacetime
arts. The author of the paper uses and justifies the notions of “complete” and “incomplete” acts
of intonation. The conclusion is that the structure of the complete act of intonation is an invariant
structure of every music performance in general В статье рассматривается многозначный термин «исполнение». Предложен ряд дефиниций
этого понятия на разных уровнях общности и специфичности: исполнение – вид деятельности;
исполнение – момент художественного творчества; исполнение – вид интонирования,
включающий момент реального звукоформования; исполнение – способ существования
художественной формы-процесса во временных и пространственно-временных искусствах.
Автором статьи вводятся и обосновываются понятия «полного» и «неполного» актов
интонирования. Делается вывод: структура полного акта интонирования представляет
собой инвариант структуры всякого вообще художественного музыкального исполнения
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Musical Life of Krasnoyarsk in the 60-s of the XX Century
Preisman, Emil M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-09)The article discusses the musical life of Krasnoyarsk as the country’s art culture component. Analysis of the activities of the Krasnoyarsk Regional Philharmonic, the Theatre of Musical Comedy, the School of Art, and ... -
Музыка перед вызовами цифрового общества
Марков, Б. В.; Ярочкин, Д. А.; Markov, Boris V.; Yarochkin, Dmitriy A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-06)В статье реконструируется ряд установок и предпосылок как создания, так и восприятия музыки, которые являются предметом когнитивно-антропологического анализа музыки. Другой теоретический мотив – необходимость различия ... -
Energetics of Music and Performing Art as a Subject of Musicology
Nikitin, Aleksey A.; Никитин, А.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-06)The article highlights the relevance of studying energetics in music, primarily, in musical performance that recreates a composer’s work in live sound. The author offers his own definition of the concept of “musical ... -
Pedagogical Conditions for Professional Qualities Formation of the Conductor of the Russian Folk Orchestra
Semenova, Nina F.; Семенова, Н.Ф. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-06)The paper observes the issues connected to professional training of conductors of folk instruments orchestras and music directors of creative groups. The author rightly points to the necessary consistency and unity in ... -
Elements of Theatre in Soviet Glorifying Music of the 1920s – Early 1930s
Perepich, Natalia V.; Перепич, Н.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-01)The present article is dedicated to the issue on inclusion of some elements of theatre and drama art into Soviet glorifying musical pieces of the post-Revolutionary times. Being created in the period of a new communistic ...