The Musical Symbol of Russia’s Fate in Sergey Rachmaninoff’s Music
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20536Автор:
Lozinskaya, Vera P.
Лозинская, В.П.
Дата:
2016-08Аннотация:
The turn of the 19th-20th centuries in Russian history is characterized by outstanding achievements, discoveries, economic modernization, strong personalities and talents, on the one hand, and on the other, by social disasters, revolutions and wars. This time was called the Silver Age. Russian music at that time was at the forefront of musical culture. Sergey Rachmaninoff is a typical representative of the classical traditions of the Russian culture. He is a major and original composer, whose work is connected with the historical memory of the people, with centuries-old traditions of the spiritual life of Russia, with all its cultural and artistic heritage.
This article considers three symphonies and the symphonic poem “The Bells”. The relevance of Sergey Rachmaninoff’s creative work consists in the revival of the musical culture of ancient Russia, use of the znamenny chant not only in religious pieces, but also in instrumental ones. Almost all his music contains chime melodies.
Rachmaninoff filled his art with life, responded to everything that surrounded him. The value of his music is in its national, Russian character, the ability to express the time, thoughts and feelings. The love for Russia is felt in every piece, every note of the great artist. The music of the composer was modern in spirit then and it is now Рубеж XIX–XX веков в русской истории характеризуется выдающимися достижениями, открытиями, экономической модернизацией, сильными личностями и талантами, с одной стороны, а с другой – социальными катастрофами, революциями и войнами. Это время было названо Серебряным веком. Русская музыка в тот период стояла в авангарде музыкальной культуры. С.В. Рахманинов – типичный представитель классических традиций русской художественной культуры, крупный и самобытный художник, творчество которого связано с исторической памятью народа, с многовековыми традициями духовной жизни России, со всем её культурно-художественным наследием.
В данной статье рассмотрены три симфонии и симфоническая поэма «Колокола». Актуальность творчества С.В. Рахманинова состоит в возрождении им музыкальной культуры Древней Руси, в использовании знаменного распева не только в сочинениях религиозного содержания, но и в инструментальных произведениях. Почти во всей его музыке слышны интонации колокольного звона.
С.В. Рахманинов питал своё искусство жизнью, откликался на всё, что окружало его. Ценность музыки С.В. Рахманинова в её национальном русском характере, в способности выразить своё время, мысли, чувства. Любовь к России ощущается в каждом произведении, каждой ноте великого художника. Музыка композитора по духу современна как тогда, так и в настоящее время
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Musical Interests and Priorities of Vladimir Lenin (Modern Vision)
Preisman, Emil’ M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-06)In modern Russia the problem of cultural education, including musical and aesthetic one, has become quite acute as one of the barriers on the way of globalization negative impacts. After Perestroika, the work on cultural ... -
Musical Life of Krasnoyarsk in the 60-s of the XX Century
Preisman, Emil M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-09)The article discusses the musical life of Krasnoyarsk as the country’s art culture component. Analysis of the activities of the Krasnoyarsk Regional Philharmonic, the Theatre of Musical Comedy, the School of Art, and ... -
Музыка перед вызовами цифрового общества
Марков, Б. В.; Ярочкин, Д. А.; Markov, Boris V.; Yarochkin, Dmitriy A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-06)В статье реконструируется ряд установок и предпосылок как создания, так и восприятия музыки, которые являются предметом когнитивно-антропологического анализа музыки. Другой теоретический мотив – необходимость различия ... -
Coloristic Properties of Piano Music Texture in Nikolai Medtner’s Works
Budnikov, Vladimir V.; Будников, В.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-06)This article focuses on the research of colour as applied to N. Medtner’s piano works. It discusses the composer’s views on brilliance of colour, “sonority” (звучность) of music and texture as one of its most important ... -
On the Concept of Musical Performance
Beniumov, Mikhail I.; Бенюмов, М.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-03)The paper focuses on the controversy term of “performance”. There was given a range of definitions of the term at different levels of commonness and specificity: performance as a kind of activity; performance as a part ...