Conversion of Traditional Mythologemes in the Symphonic Music by Nikolai Mentser
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20338Автор:
Leskova, Tatiana V.
Лескова, Т.В.
Дата:
2016-06Аннотация:
The present article studies the combination of folk and original music from the point of view of
conceptual interaction of the two artistic systems. The study is made from the specific theoretic and
methodological angle of intertextual ideas typical for music by Nikolai Mentser, a composer who
interpreted the folklore of the indigenous peoples of the Russian Far East in many diverse ways. The
composer smoothly integrated this complex of concepts and styles into the system of academic genres
of European composing professionalism. The presence of a distinctive plot and dramaturgy of his
pieces is remarkable for the stability of patterns, images, and plots, researched by K.G. Jung on the
basis of archaic mythology and mythologemes belonging to the class of archetypes. To reveal such
mythologemes, a series of symphonies by N. Mentser with great generalizing potential is studied from
the point of view of mythopoetics. In the plot and imagery of the music there is a cultural protagonist, the
role which undergoes multiple transformations in modern mythmaking. Musical dramaturgy reveals the
effect of general mythopoetic tendencies, such as binary opposition, and action-orientedness (normally
harmonizing the initial situation) of the mythic-ritualness. These general rules are implemented in the
music stylistics, the “ folklore character” of which is achieved by means of folk tune quotations and
free re-intonement of traditional music microstructures В данной статье сочетание фольклорного и композиторского рассмотрено с пози-
ций образно-концептуального взаимодействия двух художественных систем. Особым
теоретико-методологическим ракурсом при этом выступают идеи интертекстуальности,
которая свойственна произведениям Николая Менцера, многообразно интерпретировавше-
го фольклор коренных этносов Дальнего Востока России. Композитору удалось органично
интегрировать этот образно-стилевой комплекс в систему академических жанров евро-
пейского письменного профессионализма. Музыкальная программность, образная драматур-
гия его произведений специфичны устойчивостью схем, образов и сюжетов, исследованных
К. Г. Юнгом на примерах архаичного мифотворчества и принадлежащих к классу архетипи-
ческих мифологем. Для их выявления ряд обладающих большим обобщающим потенциалом
симфонических произведений Н. Менцера рассматривается в аспекте мифопоэтики. В сю-
жетике и образности выявлена роль культурного героя, образ которого оказался подвержен
трансформациям в современном мифотворчестве. В музыкальной драматургии отмечено
действие общих мифопоэтических закономерностей: бинарной оппозиционности, акциональ-
ной (как правило, гармонизирующей исходную ситуацию) направленности мифообрядности.
Эти общие законы реализованы композитором в музыкальной стилистке, «фольклорность»
которой достигается им в процессе цитирования напевов и свободного переинтонирования
традиционных микроструктур