The Problem of the Invisible in Education
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19925Автор:
Sidorkin, Aleksander M.
Kulakov, Artem M.
Сидоркин, А.М.
Кулаков, А.М.
Дата:
2015-11Аннотация:
The paper presents a theoretical perspective based on the assumption that we deal with the
“problem of the invisible” in education. Modern medicine would be impossible without the invention
of microscope that made previously invisible class of organisms visible. The authors assume that in
educational research we are able neither to detect a certain kind of phenomena nor measure it, the
phenomenon being the relations among the participants of the educational process. The structure of
relations may dramatically affect the impact of various educational interventions, which on average
may produce low or contradictory effect sizes. Human relations may be the ultimate hidden variable
of the education research В статье представлена теоретическая позиция, основанная на предположении, что в
образовании мы имеем дело с «проблемой невидимого.» Современная медицина была бы
невозможной без изобретения микроскопа, который сделал ранее невидимый класс организмов
видимым. Утверждение авторов состоит в том, что в педагогических исследованиях
мы не в состоянии обнаружить определенный вид феноменов, и тем более измерить его:
отношения между участниками образовательного процесса. Структура отношений может
существенно повлиять на воздействие различных образовательных мероприятий, которые в
среднем могут производить слабые или противоречивые эффекты. Человеческие отношения
могут быть главной скрытой переменной в исследованиях в области образования