Показать сокращенную информацию
Verbalization of the Writer in Academic Prose
Автор | Krapivkina, Olga A. | en |
Автор | Крапивкина, О.А. | ru_RU |
Дата внесения | 2015-08-28T06:10:49Z | |
Дата, когда ресурс стал доступен | 2015-08-28T06:10:49Z | |
Дата публикации | 2015-08 | |
URI (для ссылок/цитирований) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19730 | |
Аннотация | The paper presents an empirical analysis of the tools writers use to verbalize their stances in academic discourse based on a corpus of 40 research articles in the fields of Humanities. The paper distinguishes between three stances of writers in academic discourse which are verbalized with a number of linguistic tools: the researcher, the opinion holder, and the representative. The paper also aims to examine the cultural conditions as well as the role of writer’s research experience in markers’ preferences. The paper describes a study in which frequency and usage of linguistic tools marking writer’s stances were compared between papers written in English and in Russian. It was found that Russian authors preferred first-person plural pronouns, the third person and agentless passives while English language writers used both first-person singular and plural, agentless constructions, third person with human reference, and personified point of view constructions | en |
Аннотация | В статье анализируются языковые единицы, используемые для вербализации различных ипостасей автора в научном дискурсе на материале 40 научных статей гуманитарного направления. Выделяются три ипостаси субъекта научного дискурса: исследователь, выразитель мнения, представитель. Автор утверждает, что на выбор средств позиционирования субъекта оказывают влияние культурные факты и опыт научно- исследовательской деятельности автора. Проводится статистический и компаративный анализ лингвистических средств, участвующих в вербализации ипостасей субъекта в англоязычных и русскоязычных научных статьях. В ходе исследования автор пришел к выводу, что в русскоязычных статьях чаще используются местоимения первого лица множественного числа, третье лицо и бессубъектные конструкции, в то время как в англоязычных статьях авторы не боятся употреблять местоимения первого лица единственного числа | ru_RU |
Язык | en | en |
Издатель | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University. | en |
Является частью серии | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2015 8 (8) | en |
Тема | writer | en |
Тема | academic discourse | en |
Тема | linguistic tool | en |
Тема | pronoun | en |
Тема | discourse stance | en |
Тема | автор | ru_RU |
Тема | научный дискурс | ru_RU |
Тема | языковая единица | ru_RU |
Тема | местоимение | ru_RU |
Тема | дискурсивная роль | ru_RU |
Название | Verbalization of the Writer in Academic Prose | en |
Альтернативное название | Вербализация субъекта в научном дискурсе | ru_RU |
Тип | Journal Article | |
Тип | Published Journal Article | |
Контакты автора | Krapivkina, Olga A.:Irkutsk National Research Technical University 83 Lermontov Str., Irkutsk, 664074, Russia; E-mail: olgak78@mail.ru | en |
Контакты автора | Крапивкина, О.А.:Иркутский государственный технический университет Россия, 664074, Иркутск, Лермонтова, 83 | ru_RU |
Страницы | 1625-1634 |