Показать сокращенную информацию

Krapivkina, Olga A.en
Крапивкина, О.А.ru_RU
2015-08-28T06:10:49Z
2015-08-28T06:10:49Z
2015-08
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19730
The paper presents an empirical analysis of the tools writers use to verbalize their stances in academic discourse based on a corpus of 40 research articles in the fields of Humanities. The paper distinguishes between three stances of writers in academic discourse which are verbalized with a number of linguistic tools: the researcher, the opinion holder, and the representative. The paper also aims to examine the cultural conditions as well as the role of writer’s research experience in markers’ preferences. The paper describes a study in which frequency and usage of linguistic tools marking writer’s stances were compared between papers written in English and in Russian. It was found that Russian authors preferred first-person plural pronouns, the third person and agentless passives while English language writers used both first-person singular and plural, agentless constructions, third person with human reference, and personified point of view constructionsen
В статье анализируются языковые единицы, используемые для вербализации различных ипостасей автора в научном дискурсе на материале 40 научных статей гуманитарного направления. Выделяются три ипостаси субъекта научного дискурса: исследователь, выразитель мнения, представитель. Автор утверждает, что на выбор средств позиционирования субъекта оказывают влияние культурные факты и опыт научно- исследовательской деятельности автора. Проводится статистический и компаративный анализ лингвистических средств, участвующих в вербализации ипостасей субъекта в англоязычных и русскоязычных научных статьях. В ходе исследования автор пришел к выводу, что в русскоязычных статьях чаще используются местоимения первого лица множественного числа, третье лицо и бессубъектные конструкции, в то время как в англоязычных статьях авторы не боятся употреблять местоимения первого лица единственного числаru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2015 8 (8)en
writeren
academic discourseen
linguistic toolen
pronounen
discourse stanceen
авторru_RU
научный дискурсru_RU
языковая единицаru_RU
местоимениеru_RU
дискурсивная рольru_RU
Verbalization of the Writer in Academic Proseen
Вербализация субъекта в научном дискурсеru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Krapivkina, Olga A.:Irkutsk National Research Technical University 83 Lermontov Str., Irkutsk, 664074, Russia; E-mail: olgak78@mail.ruen
Крапивкина, О.А.:Иркутский государственный технический университет Россия, 664074, Иркутск, Лермонтова, 83ru_RU
1625-1634


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию