Verbalization of the Writer in Academic Prose
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19730Автор:
Krapivkina, Olga A.
Крапивкина, О.А.
Дата:
2015-08Аннотация:
The paper presents an empirical analysis of the tools writers use to verbalize their stances in academic
discourse based on a corpus of 40 research articles in the fields of Humanities. The paper distinguishes
between three stances of writers in academic discourse which are verbalized with a number of linguistic
tools: the researcher, the opinion holder, and the representative. The paper also aims to examine the
cultural conditions as well as the role of writer’s research experience in markers’ preferences. The
paper describes a study in which frequency and usage of linguistic tools marking writer’s stances
were compared between papers written in English and in Russian. It was found that Russian authors
preferred first-person plural pronouns, the third person and agentless passives while English language
writers used both first-person singular and plural, agentless constructions, third person with human
reference, and personified point of view constructions В статье анализируются языковые единицы, используемые для вербализации различных
ипостасей автора в научном дискурсе на материале 40 научных статей гуманитарного
направления. Выделяются три ипостаси субъекта научного дискурса: исследователь,
выразитель мнения, представитель. Автор утверждает, что на выбор средств
позиционирования субъекта оказывают влияние культурные факты и опыт научно-
исследовательской деятельности автора. Проводится статистический и компаративный
анализ лингвистических средств, участвующих в вербализации ипостасей субъекта в
англоязычных и русскоязычных научных статьях. В ходе исследования автор пришел к выводу,
что в русскоязычных статьях чаще используются местоимения первого лица множественного
числа, третье лицо и бессубъектные конструкции, в то время как в англоязычных статьях
авторы не боятся употреблять местоимения первого лица единственного числа