Показать сокращенную информацию

Laskina, Natalya O.en
Ласкина, Н.О.ru_RU
2015-07-31T07:42:48Z
2015-07-31T07:42:48Z
2015-06
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19691
Marcel Proust’s non-fiction heritage includes several texts that are usually seen as the future novelist’s attempts to formulate his views on the nature of art and to clarify his place in the literary life of the time. This article examines Proust’s most accomplished anti-symbolist manifesto, “Contre l’Obscurité”, and three fragments describing different aspects of the creative experience. The purpose of this research is to investigate the rhetorical aspects of Proust’s reflection on the creative process and to establish the pragmatics of this sort of writing in the context of the novelist’s formation. While tracing the rhetoric strategies Proust uses to distance himself from the artistic trends of his own generation, the article proposes to read these early drafts not only as a theory of art but also as a manifestation of the author’s doubts and ambitions regarding his literary project. As proved in this article, Proust in his debuts is most original and most modernist not when he is trying to imitate art theorists or critics but when he is touching upon the struggles of a young author (fear to lose inspiration or to be unable to finish the major work, problems of finding literary identity, relationship with the readers)en
Нехудожественное наследие Марселя Пруста включает ряд текстов, которые обычно рассматривают как попытки будущего романиста сформулировать свои взгляды на природу искусства и прояснить свое место в литературной жизни эпохи. В статье рассматриваются наиболее завершенный антисимволистский манифест Пруста «Против неясности», и три фрагмента, в которых описываются разные аспекты творческого опыта. Задача исследования в том, чтобы изучить риторические аспекты прустовской рефлексии о творческом процессе и определить прагматику такого типа письма в контексте формирования романиста. Прослеживая риторические стратегии, которые Пруст использует, чтобы дистанцироваться от художественных тенденций своего поколения, данная статья предлагает интерпретировать эти ранние наброски не только как теорию искусства, но и как манифестацию авторских сомнений и амбиций, связанных с его литературным проектом. Как доказывается в статье, Пруст в своих дебютных опытах наиболее оригинален и близок к модернизму не тогда, когда пытается имитировать теоретиков и критиков, а когда затрагивает трудности работы начинающего автора (страх утратить вдохновение или не суметь закончить свой главный труд, проблемы поиска литературной идентичности, отношения с читателями)ru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2015 8 (7)en
Marcel Prousten
French literatureen
aesthetic manifestoen
modernismen
symbolismen
Марсель Прустru_RU
французская литератураru_RU
эстетический манифестru_RU
модернизмru_RU
символизмru_RU
The Rhetoric of Proust’s Early Aesthetic Manifestosen
Риторика ранних эстетических манифестов Прустаru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Laskina, Natalya O.:Novosibirsk State Pedagogical University 28 Vilyuiskaya Str., Novosibirsk, 630126, Russia; E-mail: n-laskina@yandex.ruen
Ласкина, Н.О.:Новосибирский государственный педагогический университет Россия, 630126, Новосибирск, ул. Вилюйская, 28ru_RU
1479-1485


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию