The Rhetoric of Proust’s Early Aesthetic Manifestos
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/19691Автор:
Laskina, Natalya O.
Ласкина, Н.О.
Дата:
2015-06Аннотация:
Marcel Proust’s non-fiction heritage includes several texts that are usually seen as the future novelist’s
attempts to formulate his views on the nature of art and to clarify his place in the literary life of the time.
This article examines Proust’s most accomplished anti-symbolist manifesto, “Contre l’Obscurité”, and
three fragments describing different aspects of the creative experience. The purpose of this research is
to investigate the rhetorical aspects of Proust’s reflection on the creative process and to establish the
pragmatics of this sort of writing in the context of the novelist’s formation. While tracing the rhetoric
strategies Proust uses to distance himself from the artistic trends of his own generation, the article
proposes to read these early drafts not only as a theory of art but also as a manifestation of the author’s
doubts and ambitions regarding his literary project. As proved in this article, Proust in his debuts is
most original and most modernist not when he is trying to imitate art theorists or critics but when he
is touching upon the struggles of a young author (fear to lose inspiration or to be unable to finish the
major work, problems of finding literary identity, relationship with the readers) Нехудожественное наследие Марселя Пруста включает ряд текстов, которые обычно
рассматривают как попытки будущего романиста сформулировать свои взгляды на
природу искусства и прояснить свое место в литературной жизни эпохи. В статье
рассматриваются наиболее завершенный антисимволистский манифест Пруста «Против
неясности», и три фрагмента, в которых описываются разные аспекты творческого
опыта. Задача исследования в том, чтобы изучить риторические аспекты прустовской
рефлексии о творческом процессе и определить прагматику такого типа письма в
контексте формирования романиста. Прослеживая риторические стратегии, которые
Пруст использует, чтобы дистанцироваться от художественных тенденций своего
поколения, данная статья предлагает интерпретировать эти ранние наброски не только
как теорию искусства, но и как манифестацию авторских сомнений и амбиций, связанных
с его литературным проектом. Как доказывается в статье, Пруст в своих дебютных
опытах наиболее оригинален и близок к модернизму не тогда, когда пытается имитировать
теоретиков и критиков, а когда затрагивает трудности работы начинающего автора
(страх утратить вдохновение или не суметь закончить свой главный труд, проблемы поиска
литературной идентичности, отношения с читателями)