Show simple item record

Borisenko, Irina G.en
Борисенко, И.Г.ru_RU
2015-06-30T09:08:04Z
2015-06-30T09:08:04Z
2015-06
http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16874
This article analyzes the trends resulting from the processes of informatization, their ambiguity in the course of transition to the information society. The author emphasizes that informatization of education leads to radical changes in the education system. These changes are accompanied by changes in traditional methods of getting knowledge at the university. The article, in particular, shows that ambivalent trends, characterizing the processes of informatization in the educational system, often lead to virtualization of social relations. To understand the nature of the educational virtualization process in a global world it is vital to take into account that the educational system is defined as a set of factors determining a personality’s learning and development, socio-cultural and economic conditions of the society that effect education, character of information and interpersonal relations, and interaction with social environment. The dependence of interpersonal relations and interaction of education with the social environment is obvious. It means that in any case factors and conditions, determining a personality’s learning and development, are not only introduced from the socio-economic environment which is external in relation to education, but are also the product of information-and-educational interaction, interpersonal relations of the subjects of education. Virtualization of modern educational processes is largely connected with the fact that the informational nature of the education system creates preconditions for universalization of tools and resources of interdisciplinary links. Various humanitarian and natural-science subjects integrate through the global educational environment. This implies a search for the sources of interdisciplinary links and means of their implementation, using authors’ tools, methods and forms. This process is aimed at the formation of the students’ systematic scientific thinking, ecological and information culture, creative activity and high morals. These qualities result in successful adaptation, life and work in the global information society. Virtualization of educational space changes the teacher’s role. However, it does not deny the importance of the traditional subject-object relations in the educational process. In this respect smart technologies play a special role. Despite a trend towards virtualization, modern educational space is based not only on the latest information technologies, but also on the use of traditional authors’ educational techniques. Due to a proper combination of traditional and information approaches the educational process remains effectiveen
Статья посвящена анализу тенденций, которые являются следствием процессов информатизации, их неоднозначности при переходе к информационному обществу. Авторы подчеркивают, что информатизация образования влечет за собой радикальные изменения в системе образования, сопровождаются изменением традиционных методов учебного познания в вузе. В статье, в частности, показано, что амбивалентные тенденции, характеризующие процессы информатизации в образовательной системе, часто приводят к виртуализации социальных связей. Для понимания сущности процесса виртуализации образования в глобальном мире важно учитывать, что образовательная система определяется как совокупность факторов, определяющих обучение и развитие личности, социокультурные и экономические условия общества, влияющие на образование, характер информационных и межличностных отношений, взаимодействия с социальной средой. Поскольку зависимость межличностных отношений и взаимодействия образования с социальной средой очевидна, то есть в любом случае факторы и условия, определяющие обучение и развитие личности, не только привносятся из внешней по отношению к образованию социально-экономической среды, но и создаются самим образовательным процессом, являются продуктом информационно-образовательного взаимодействия, межличностных отношений субъектов образования.Виртуализация образовательных процессов современности во многом связана с тем фактом, что информационный характер системы образования создает предпосылки для универсализации средств и ресурсов межпредметных связей. Через общую образовательную среду различные гуманитарные и естественнонаучные предметы интегрируются, что предполагает поиск источников межпредметных связей и средств их реализации, используя авторские средства, методы и формы. Целью этого процесса является формирование у студентов системного научного мышления, экологической и информационной культуры, творческой активности и высокой нравственности – качеств, которые позволят им успешно адаптироваться, жить и работать в глобальном информационном обществе. Виртуализация образовательного пространства видоизменяет роль преподавателя, однако не отрицает значимости традиционных субъект-объектных отношений в образовательном процессе. Особую роль в этом плане, согласно статье, играют смарт-технологии. Несмотря на тенденцию к виртуализации, современное образовательное пространство базируется не только на новейших информационных технологиях, но и на использовании традиционных авторских образовательных методик. Благодаря умелому сочетанию традиционных и информационных подходов образовательный процесс сохраняет свою эффективностьru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2015 8 (6)en
information societyen
information educationen
global educationen
educational issuesen
informationen
computer scienceen
информационное обществоru_RU
информационное образованиеru_RU
глобальное образованиеru_RU
проблемы образованияru_RU
информацияru_RU
информатикаru_RU
Education in Information Society: a Trend to Virtualizationen
Образование в информационном обществе: тенденция к виртуализацииru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Borisenko, Irina G.:Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; E-mail: i.g.borisenko@yandex.ruen
Борисенко, И.Г.:Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
1131-1143


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record