Show simple item record

Spirina, Anastasiia V.en
Semenkin, Eugene S.en
Schmitt, Alexanderen
Minker, Wolfgangen
Спирина, Анастасия В.ru_RU
Шмитт, Александрru_RU
Семенкин, Евгений С.ru_RU
Минкер, Вольфгангru_RU
2015-05-29T03:21:06Z
2015-05-29T03:21:06Z
2015-05
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16809
Speech analysis nowadays is widespread. One of its applications is designing Spoken Dialogue Systems, which allow users to interact with computer systems using natural spoken language. The Interaction Quality is a quality metric, which is used in this field to evaluate the quality of interaction between computer and human. It is based on various speech features. The aim of the Interaction Quality model design is to improve Spoken Dialogue Systems by introducing information about Interaction Quality into Spoken Dialogue Modeling. There exists some state-of-the-art related to the Interaction Quality in spoken human-computer communication. In turn, measuring the Interaction Quality for human- human conversation reveals to be an increasingly difficult task. Different types of dialogue exist and for each type the Interaction Quality measure has a different meaning. Furthermore, a specific data corpus is required for modeling the Interaction Quality for each type of dialogue. We describe the idea of developing software tool for semi-automatic dialogue corpus generation, which can help to keep the time for preparing corpora. The Interaction Quality models for human-human conversations can be used for improving Spoken Dialogue Systems in terms of flexibility, human-likeness and user-friendliness. What is more, the results of the Interaction Quality modeling can be useful in the field of manned space exploration for developing systems for automatic monitoring the conditions of the crew of a spaceship, especially for long interplanetary flights. Further development of the work on the Interaction Quality modeling will help to track automatically relationship between crew members on the basis of their speechen
Речевой анализ одно из быстро развивающихся направлений, обусловленное развитием техни- ки и технологий и, как следствие, появлением необходимости анализа большого объема речевой информации. Одной из областей, в которых применяется речевой анализ, является проектиро- вание речевых диалоговых систем, которые позволяют пользователю взаимодействовать с ком- пьютерными системами на естественном языке. Interaction Quality это метрика качества, которая используется для оценки качества взаимодействия между компьютером и человеком. Она базируется на различных характеристиках речи. Главной целью разработки модели качества взаимодействия стало улучшение речевых диалоговых систем путем внесения информации о ка- честве взаимодействия в процесс моделирования диалога. Существует ряд работ, посвященных моделированию качества взаимодействия в речевых диалогах между человеком и компьютером. Оценка качества взаимодействия разговора между людьми гораздо более сложная задача. Суще- ствуют различные типы диалогов. Для каждого из них под качеством взаимодействия будут подразумеваться разные понятия. Более того, при моделировании качества взаимодействия для каждого типа диалога требуется свой речевой корпус данных. Подготовка корпуса занимает до- статочно много времени. В данной статье мы описываем идею программного инструментария для полуавтоматического создания корпусов, который позволит сэкономить время при создании корпуса. Модель качества взаимодействия для разговоров между людьми поможет в дальней- шем сделать поведение компьютера в речевых диалоговых системах более гибким, похожим на человека и более дружественным. Кроме того, результаты моделирования качества взаимодей- ствия могут использоваться в области пилотируемой космонавтики для разработки систем ав- томатического мониторинга состояния экипажа космического корабля. Такие системы особенно важны для долгих межпланетных перелетов. Дальнейшее развитие данной разработки позволит автоматически отслеживать отношения между членами экипажа на основе их речиru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Математика и физика. Journal of Siberian Federal University. Mathematics & Physics;2015 8 (2)en
interaction qualityen
human-human conversationen
speech analysisen
speech/spoken corpusen
качество взаимодействияru_RU
диалог типа "человек-человек"ru_RU
речевая аналитикаru_RU
речевой корпусru_RU
Interaction Quality in Human-Human Conversations: Problems and Possible Solutionsen
Качество взаимодействия в разговорах типа "человек-человек": проблемы и возможные решенияru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Spirina, Anastasiia V.:Institute of Computer Science and Telecommunications Siberian State Aerospace University Krasnoyarskiy Rabochiy, 31, Krasnoyarsk, 660014 Russia;s_nastia@mail.ruen
Semenkin, Eugene S.:Institute of Computer Science and Telecommunications Siberian State Aerospace University Krasnoyarskiy Rabochiy, 31, Krasnoyarsk, 660014 Russia;eugenesemenkin@yandex.ruen
Schmitt, Alexander:Institute of Communications Engineering Ulm University Albert Einstein-Allee, 43, Ulm, 89081 Germany;alexander.schmitt@uni-ulm.deen
Minker, Wolfgang:Institute of Communications Engineering Ulm University Albert Einstein-Allee, 43, Ulm, 89081 Germany;wolfgang.minker@uni-ulm.deen
Спирина, Анастасия В.:s_nastia@mail.ruru_RU
Шмитт, Александр:alexander.schmitt@uni-ulm.deru_RU
Семенкин, Евгений С.:eugenesemenkin@yandex.ruru_RU
Минкер, Вольфганг:wolfgang.minker@uni-ulm.deru_RU
217–223


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV