Digital Vector of Marketing Specialist Research Training
Автор:
Mel’nikova, Irina Iu.
Evseeva, Lidiia I.
Pozdeeva, Elena G.
Tanova, Anna G.
Мельникова, И. Ю.
Евсеева, Л. И.
Поздеева, Е. Г.
Танова, А. Г.
Дата:
2024-12Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. 2024 17(12). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2024 17(12)Аннотация:
In this paper, the authors analyze the labor market requirements for marketing
specialists in order to understand what skills they need to develop for successful functioning
in the era of economic space digitalization. Research methods of sociology, such as
questionnaires and content analysis, were chosen as methods to achieve this goal. The
authors obtained data that indicate that the skills relevant to jobseekers in the labor market
include tough professional skills associated with the digitalization of marketing activities,
including understanding how to work with Big data or what are Python and R programming
languages, as well as a range of soft skills, from teamwork to communication with clients.
The conclusions reflect the results of the study and emphasize the need for timely adaptation
of universities’ educational programs to new market requirements. Also, the research
results form the basis for the design of programs of additional professional education. The
novelty of the materials presented in this work is confirmed by the identified structure of
research competencies of a marketing specialist, taking into account the received primary
empirical data on the changing requirements of employers to job seekers in this area. The
results obtained make it possible to determine promising directions for further research.
Constant monitoring of the actual requirements of employers allows us to identify trends
in the modification of professional tasks and outstrip the demands of the labor market by
changing the content and methods of training В данной работе авторы анализируют требования рынка труда
к специалистам по маркетингу, чтобы понять, какие навыки им нужно развивать для
успешного функционирования в эпоху цифровизации экономического пространства.
В качестве методов для достижения данной цели были выбраны исследовательские
методы социологии, такие как анкетирование и контент-анализ. Авторами были
получены данные, которые указывают на то, что в число навыков, актуальных для
соискателей на рынке труда, входят как жесткие профессиональные навыки, связанные
с цифровизацией маркетинговой деятельности, включая понимание того, как работать
с Big data или что такое языки программирования Python и R, так и целый ряд мягких
навыков, начиная с умения работать в команде и заканчивая навыком налаживать
коммуникацию с клиентами. Выводы отражают результаты исследования и делают
упор на необходимость своевременной адаптации образовательных программ вузов
к новым требованиям рынка. Также результаты исследований формируют базу
для проектирования программ дополнительного профессионального образования.
Новизна материалов, представленных в данной работе, подтверждается выявленной
структурой исследовательских компетенций специалиста по маркетингу с учетом
полученных первичных эмпирических данных о меняющихся требованиях
работодателей к соискателям вакансий в данной сфере. Полученные результаты дают
возможность определить перспективные направления дальнейших исследований.
Постоянный мониторинг актуальных требований работодателей позволяет выявить
тенденции видоизменения профессиональных задач и опережать запросы рынка
труда посредством изменения содержания и методов обучения