• русский
    • English
  • русский 
    • русский
    • English
    Просмотр элемента 
    •   Главная
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2024 17 (11)
    • Просмотр элемента
    •   Главная
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2024 17 (11)
    • Просмотр элемента
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Dialogue of Culture vs Non-Dialogue of Cultures in Woke World: Case of Foreign Language Teaching

    Скачать файл:
    19_Tareva-1.pdf (464.7 КБ)
    EDN:
    TNOYVL
    URI (для ссылок/цитирований):
    https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/154193
    Автор:
    Tareva, Elena G.
    Tarev, Boris V.
    Тарева, Е. Г.
    Тарев, Б. В.
    Дата:
    2024-11
    Журнал:
    Журнал Сибирского федерального университета. 2024 17(11). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2024 17(11)
    Аннотация:
    As the subject of the research the article discusses the dynamics of the axiosphere of methodology of teaching foreign languages to Russian students. The aim of the paper is rethinking of the phenomenon of culture and the change of its status in the structure of linguodidactic conceptology. The authors applying different methods (literature analysis, comparative, and content study), show external and internal factors that lead to change in scientific dominants due to the shifts of educational paradigms. The study demonstrated how these changes are formalized in the linguistic educational context using the example of the key concept dialogue of cultures. As a result, this approach reveals modern trends of non-dialogue of cultures in the process of intercultural communication. The achieved results are important for transformation of language education because of the latest geopolitical context
     
    В качестве объекта исследования в статье рассматривается вопрос трансформации аксиосферы современной лингводидактики, фундаментальные основания которой находятся в состоянии кардинального пересмотра своих постулатов под воздействием объективных внешних обстоятельств и изменений на уровне парадигматических научных сдвигов. Среди наиболее заметных и значимых изменений в этой области переосмысление феномена культура, переоценка его статуса в структуре лингводидактической концептологии, что составляет цель исследования. Авторы, на основе исследовательских методов (анализа литературы, компаративного анализа и контент-анализа) вскрывают и описывают влияние внешних и внутренних факторов, ведущих к выдвижению новых приоритетов в области образовательной парадигматики. В статье показано, каким образом сформировавшиеся изменения опредмечены в образовательном контексте на примере ключевого концепта лингводидактики диалог культур в его оппозиции не-диалогу культур – феномену, с недавнего времени активно включенному в переосмысление процесса подготовки обучающихся к межкультурной коммуникации. Полученные в ходе исследования результаты важны для трансформации отечественной системы языкового образования с учетом изменений современного геополитического контекста
     
    Коллекции:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2024 17 (11) [19]
    Метаданные:
    Показать полную информацию

    Связанные материалы

    Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.

    • Современная молодежная культура в дискурсе философствования Федора Достоевского 

      Карлова, О. А.; Мясоутов, О. В.; Karlova, Olga A.; Myasoutov, Oleg V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2022-02)
      В статье отражена научная дискуссия о специфике современной молодежи и молодежной культуры, вскрыта необходимость рассмотрения их с позиций культурологии в контексте культурно-идентификационного поля той или иной национальной ...
    • A Piece of Musical Art as a Creative Form of Artistic Self-Expression of Culture 

      Shamaeva, Rimma M.; Р. М. Шамаева (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009-05)
      In the given article we consider a piece of music within the modern culture. Being treated by the author as a creative product, musical composition is creative by its nature. Musical composition accumulates different ...
    • Поликультурное пространство фильма как вызов переводчику 

      Горшкова, В.Е.; Gorshkova, Vera E. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-10)
      Автор рассматривает проблему учета культурно специфичного при переводе кинодиалога на примере анализа фильма А. Рогожкина «Кукушка» (Россия, 2002), кинематографическое пространство которого создает особое коммуникативное ...
    • Multiculturality of Education as a Factor of Students’ Cultural Identity Preservation 

      Осипова, С. И.; Гафурова, Н. В.; Богданова, А. И.; Бугаева, Т. П.; Терещенко, Ю. А.; Шубкина, О. Ю. (2018-09)
      Globalization processes activated migration flows and turning of monocultural states into multicultural ones. The problem of holding constructive dialogue between representatives of different cultures within national borders ...
    • Historical Stereotypes of Foreign Travelers about Russia of the XIXth century 

      Грязнухина, Т. В.; Грязнухин А.Г; Малютина, Л. Ф.; Белгородская, Л. В. (2020)
      Principles of mental interaction of Russia as one of the powerful states of XIXth century with western countries form the foundation of issues that are being reviewed in this article. Throughout the study it was uncovered ...

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Контакты | Отправить отзыв
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Контакты | Отправить отзыв
    Theme by 
    @mire NV