University 4.0: What Type of Thinking is Coming? (Part II)
Автор:
Efimov, Valery S.
Lapteva, Alla V.
Ефимов, В. С.
Лаптева, А. В.
Дата:
2024-10Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. 2024 17(10). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2024 17(10)Аннотация:
The study is framed by the concepts of 1) “university – cognitive institute” and
2) “generations of university”. Within different generations, the types of thinking (mindsets)
that were generated and used in universities are considered (in pre-industrial society –
scholastic, in industrial society – research, in post-industrial society – entrepreneurial). To
characterize the mindset, a methodological scheme “object – manner – intention” is used:
Thinking at the University 1.0: object – Divine order, its metaphysical foundations; manner –
positing mental entities, constructing reasoning; intention – understanding authoritative
texts and creating a consistent doctrine (a common field of meanings).
Thinking in University 2.0: object – Nature (objects, processes, laws); manner – building
models, creating ideal objects, mental experimentation, hypothesizing; intention – creating
theories (ontologies of nature), setting tasks for observations and experiments, creating
foundations for production technologies and projects (industrial civilization).
Thinking in University 3.0: object – Activity (subjects, actions, technologies, environments,
opportunities); manner – analyzing possibilities based on multi-subject models, planning of
innovations; focusing on entrepreneurial schemes that configure the participants, creating
the basis for new social and production practices.
Thinking in University 4.0: object – The world of thinking and practices (subjects,
principles, norms, foundations and boundaries of various thoughts and practices); manner –
methodological reflection, positing and transforming the foundations of thoughts and
practices; focusing on projects and technologies for collective and hybrid intelligences
(cognitive civilization), new ways and means of thinking, social relations and institutions,
new socio-anthropological experience.
The hypothesis that university of the future (cognitive civilization) will cultivate
methodological thinking (“thinking about thinking”), and that its target will be in generating
collective and hybrid (with AI participation) intelligence, as well as in developing compliant
technologies for their work is substantiated. It will generate a new agenda for the society
and create plans and precedents for new practices.
Part II of the article presents the characteristics of the types of thinking that will be generated
and reproduced by second, third and fourth generation universities Теоретической базой исследования являются концепты 1) «уни-
верситет – когнитивный институт» и 2) «поколение университетов». Рассмотрены
особенности типов мышления, которые рождались и воспроизводились
в университетах разных поколений (университет в доиндустриальном обществе –
схоластический, в индустриальном – исследовательский, в постиндустриальном –
предпринимательский). Для характеристики типов мышления используется
методологическая схема: «предмет – способ – направленность (интенция) мышления».
Мышление в Университете 1.0: предметность – Божественный порядок, его
метафизические основания; способ – полагание мысленных сущностей, построение
рассуждений; направленность – понимание авторитетных текстов и создание
непротиворечивого учения (общего поля смыслов).
Мышление в Университете 2.0: предметность – Природа (объекты, процессы,
законы); способ – построение моделей, создание идеальных объектов, мысленное
экспериментирование, выдвижение гипотез; направленность – создание теорий
(онтологии природы), постановка задач для наблюдений и экспериментов, создание
оснований для производственных технологий и конструкций (базиса индустриальной
цивилизации).
Мышление в Университете 3.0: предметность – Мир деятельности (субъекты,
активности, технологии, среды, возможности); способ – анализ возможностей
на основе полипредметных моделей, замысливание инноваций; направленность –
создание предпринимательских схем, конфигурирующих деятельность участников
инновации, создание оснований для новых социально-производственных практик.
Мышление в Университете 4.0: предметность – Мир мышления и практик (субъекты,
принципы, нормы, основания и границы различных мышлений и практик); способ –
методологическая рефлексия, полагание и преобразование оснований мышлений
и практик; направленность – создание конструкций и технологий работы коллективных
и гибридных интеллектов (базиса когнитивной цивилизации), новых способов
и средств мышления, социальных отношений и институтов, новых социально-
антропологических практик.
Обосновывается гипотеза: университет будущего (когнитивной цивилизации) будет
культивировать методологическое мышление («мышление о мышлении»), его ключевой задачей будет формирование коллективных и гибридных (с участием AI) интеллектов,
разработка технологий их работы. Он будет обеспечивать генерацию новой повестки
для общества, создание замыслов и прецедентов новых практик.
Часть II статьи представляет характеристики типов мышления, которые будут
порождаться и воспроизводиться университетами второго, третьего и четвертого
поколений
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Developing Language Competency of University Teachers to Implement Content and Language Integrated Learning (CLIL) in a Regional University: Challenges and Prospects
Godzhaeva, Natalia S.; Logunov, Timur A.; Годжаева, Н.С.; Логунов, Т.А. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-11)A fundamental flaw in FL training is the fact that it is based either mostly on the principles of General Language, thus leaving graduates unprepared for their occupational-specific language needs, or predominantly ... -
New Generation of Universities. University 4.0
Laptevа, Alla V.; Efimov, Valerii S.; Лаптева, А.В.; Ефимов, В.С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-11)The ongoing changes in universities are considered in the logic of change of socio-economic development phases – as an aspect of the post-industrial transition. The content of the society and university development phases ... -
Towards Constructing Identity of a National University: “Our Past” at the Websites of Russian Universities
Chernyavskaya, Valeria E.; Safronenkova, Elena L.; Чернявская, В. Е.; Сафроненкова, Е. Л. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-10)This study explores the question how the concept of university identity may be suited to address the relationship between present and past. As two central notions social identity and reputation are discussed. We presume ... -
Mentoring as a form of assistance to a transport university student in the "University-Enterprise" networking cooperation
Осипова, С. И.; Кузьмина, Н. А.; Гафурова, Н. В.; Осипов, В. В. (2019-02)The paper deals with mentor's role and the requirements for improving the practical and professional skills of a transport university graduate. Effectiveness was estimated by increasing the formation level of their ... -
Municipal Methodical Service as a Subject of the University Threefold Network
Belova, Elena N.; Bondareva, Olesya S.; Белова, Е.Н.; Бондарева, О.С. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-08)The article discusses the possibilities of a municipal methodical service as a subject of a threefold network of self-training organization of additional professional education of a university in order to develop ...