Показать сокращенную информацию

Tishchenko, Olga E.en
Тищенко, О. Э.ru_RU
2023-03-13T01:15:38Z
2023-03-13T01:15:38Z
2023-03
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/149950
The business education market in several Eastern European and CIS countries appeared much later than in Western Europe and the United States because its formation was a consequence of the transition from a centrally planned economy to a new economic formation at the end of the 20th century. In this article, the author analyzes the features of the formation and development of business education markets in Eastern Europe and the CIS, which transpired through creating their own business schools and expanding Western educational institutions. The author demonstrates that the analysis of the business schools’ positioning in these countries, using direct borrowing of Western approaches, is limited. Therefore, a conceptual framework is proposed and substantiated, considering the peculiarities of business schools of former countries with non-market economies based on the exploration/exploitation dichotomies (by J. March) and universalism/particularism (by T. Parsons). From a research point of view, the results of the analysis will be useful as a basis for further empirical research, and, from a practical point of view as a basis for benchmarking business schools in former non-market economiesen
Рынок бизнес-образования в ряде стран Восточной Европы и СНГ возник значительно позже, чем в Западной Европе и США, поскольку его формирование явилось следствием перехода от плановой экономики к новой экономической формации в конце ХХ века. В данной статье автор анализирует особенности формирования и развития рынков бизнес-образования в странах Восточной Европы и СНГ, которые происходили через создание собственных бизнес-школ и расширение западных учебных заведений. Автор демонстрирует ограниченность возможностей анализа позиционирования бизнес-школ в этих странах с использованием прямого заимствования западных подходов, предлагает и обосновывает концептуальную рамку, учитывающую особенности бизнес-школ бывших стран с нерыночной экономикой, основанную на дихотомиях эксплорация / эксплуатация (Дж. Марч) и универсализм / партикуляризм (Т. Парсонс). С исследовательской точки зрения результаты анализа будут полезны как основа для дальнейших эмпирических исследований, а с практической – как основа для бенчмаркинга бизнес-школ в бывших странах с нерыночной экономикойru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
strategic positioningen
business educationen
business schoolsen
strategic choiceen
стратегическое позиционированиеru_RU
бизнес-образованиеru_RU
бизнес-школыru_RU
стратегический выборru_RU
Business Schools’ Positioning in Eastern Europe and the CIS: a Conceptual Frameworken
Позиционирование бизнес-школ в Восточной Европе и СНГ: концептуальная рамкаru_RU
Journal Articleen
Tishchenko, Olga E.: Graduate School of Business, National Research University Higher School of Economics Moscow, Russian Federation; tishchenko.w@gmail.comen
Тищенко, О. Э.: Высшая школа бизнеса Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики» Российская Федерация, Москваru_RU
405–417ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2023 16 (3)en
IZDYLW


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию