Показать сокращенную информацию

Smolyaninova, Olga G.en
Rostovtseva, Marina V.en
Yudina, Yulia G.en
Korshunova, Vera V.en
Potapova, Yekaterina V.en
Смолянинова, О. Г.ru_RU
Ростовцева, М. В.ru_RU
Юдина, Ю. Г.ru_RU
Коршунова, В. В.ru_RU
Потапова, Е. В.ru_RU
2021-03-30T05:09:20Z
2021-03-30T05:09:20Z
2021-03
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/139956
Purpose of the study: to theoretically substantiate and experimentally test the system of organizational and pedagogical conditions of project designing, which is regarded as a mechanism for creating the reflecting thinking in the students of psychology and education. The research uses the methods of theoretical review and analysis of psychological and pedagogical literature related to the subject, expert view on the development of students’ reflective abilities following a theoretical and systemic model of reflection and statistical data processing. We have theoretically stated and experimentally confirmed that project activity is a mechanism for the development of such reflection components as creativity, pattern construction and objectification, provided that the project’s concept includes formulation and solution of divergent tasks by the project participants; implementation involves work on a strategy and tactics of cooperation between all the project participants; and the results are realized by all participants in the process of joint and objective assessment. A formative experiment has been carried out and resulted in identification of the requirements for the project activities’ organization among the students majoring in psychology and education, there have been revealed conditions contributing to their reflective activity; questionnaires for expert assessment and monitoring the development of reflection during the project activities have been created, theoretically supported and tested. Novelty is determined by insufficient study of the development of reflection in the process of project activities designed by the students of psychology and education fielden
Цель исследования – теоретически обосновать и опытно-экспериментально проверить систему организационно-педагогических условий организации проектной деятельности как механизма развития рефлексии студентов психолого-педагогического направления подготовки. В исследовании применяли методы теоретического обзора и анализа психолого-педагогической литературы в соответствии с предметом исследования, проводили экспертные наблюдения за развитием рефлексии студентов в соответствии с теоретической и системной моделью рефлексии и статистическую обработку полученных результатов наблюдений. Теоретически обосновано и опытно-экспериментально подтверждено, что проектная деятельность является механизмом развития таких компонентов рефлексии студентов старших курсов, как креативность, схематизация и объективация, при условии, что замысел проекта включает в себя постановку и решение участниками проекта дивергентных задач, реализация включает в себя разработку стратегии и тактики кооперативного действия между всеми участниками проекта, результаты реализации осознаются всеми участниками в процессе коллективной и объективной оценки происходящего. Проведен формирующий эксперимент, результат которого выявление системы требований к организации проектной деятельности студентов психолого-педагогического направления подготовки, способствующей развитию их рефлексии. Разработаны, теоретически обоснованы и проверены на практике анкеты для экспертной оценки и мониторинга развития рефлексии в рамках организации проектной деятельности. Новизна исследования определяется недостаточной изученностью развития рефлексии в процессе проектной деятельности студентов психолого-педагогического направления подготовкиru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
project activityen
reflectionen
psychology and educationen
studentsen
проектная деятельностьru_RU
рефлексияru_RU
психолого-педагогическое направление подготовкиru_RU
студентыru_RU
Project-Based Activity as a Mechanism of Reflection Development in Students of Psychology and Education Studiesen
Проектная деятельность как механизм развития рефлексии студентов психолого-педагогического направления подготовкиru_RU
Journal Articleen
Smolyaninova, Olga G.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; smololga@mail.ru; ORCID: 0000-0002-5597-6348en
Rostovtseva, Marina V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; marin-0880@mail.ruen
Yudina, Yulia G.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; yudish@mail.ruen
Korshunova, Vera V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; wera7@mail.ru; ORCID: 0000-0002-2042-2417en
Potapova, Yekaterina V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; potapowa.catia2011@yandex.ruen
Смолянинова, О. Г.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
Ростовцева, М. В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
Юдина, Ю. Г.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
Коршунова, В. В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
Потапова, Е. В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
385–395ru_RU
10.17516/1997–1370–0730
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2021 14(3)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию