Показать сокращенную информацию

Ermolovich, Elena V.en
Timoshkov, Andrey V.en
Ермолович, Е.В.ru_RU
Тимошков, А.В.ru_RU
2020-09-29T03:21:59Z
2020-09-29T03:21:59Z
2020-09
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/136686
The article is devoted to the study of digital competence as a component of work activity of a mediator specialising in education. The article analyses the professional standards of a mediator in Russia and abroad, the work duties of a mediator in educational organizations. The authors have developed a model of digital competence of a mediator in education, which includes the basic and professional level, represented by three spheres: online mediation, conflict prevention in the virtual environment; informational and psychological security. Empirical research has been carried out to identify indicators of digital competence of mediation specialists in education who work in the Siberian region. There have been determined deficiencies and dependencies of the indicators in terms of spheres and components of digital competence. In order to develop the digital competence of mediation specialists in education, the authors propose ways to improve the training of master’s students at the Siberian Federal University. The results presented in the article are supported by the charity fund of the V. Potanin’s program “Practically oriented master’s program ‘Mediation in Education’ with the strategic partnership of universities and professional communities of mediators from Siberia and Kazakhstan”en
Статья посвящена исследованию цифровой компетентности как компонента профессиональной деятельности специалиста по медиации в образовании. Выполнен анализ профессиональных стандартов специалиста по медиации в России и за рубежом, трудовых функций медиатора в образовательных организациях и разработана модель цифровой компетентности специалиста по медиации в образовании, включающая в себя базовый и профессиональный уровень, представленный тремя сферами: онлайн-медиация, профилактика конфликтов в виртуальной среде и информационно-психологическая безопасность. Проведено эмпирическое исследование, направленное на выявление индексов цифровой компетентности специалистов по медиации в образовании Сибирского региона. Определены дефициты и зависимости индексов в разрезе сфер и компонентов цифровой компетентности. С целью развития цифровой компетентности специалистов по медиации в образовании сформулированы предложения по совершенствованию подготовки магистрантов в Сибирском федеральном университете. Представленные в статье результаты выполнены при поддержке благотворительного фонда программы В. Потанина «Практико-ориентированная магистерская программа «Медиация в образовании» в стратегическом партнерстве университетов и профессиональных сообществ медиаторов Сибири и Казахстана»ru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
digitalizationen
mediatoren
digital competency modelen
index of digital competencyen
training modelen
цифровизацияru_RU
медиаторru_RU
модель цифровой компетентностиru_RU
индекс цифровой компетенцииru_RU
модель обученияru_RU
Digital Competence of Mediation Specialist in Educationen
Цифровая компетентность специалиста по медиации в образованииru_RU
Journal Articleen
Ermolovich, Elena V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; e-learn@mail.ru; ORCID: 0000–0003–3808–5401en
Timoshkov, Andrey V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; atimoshkov@sfu-kras.ruen
Ермолович, Е.В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
Тимошков, А.В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
1499–1509ru_RU
10.17516/1997-1370-0658
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (9)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию