Role of Modern Information Technologies in Professional Training of Philology Teachers (Kazakhstani Experience)
Автор:
Zhunisbayeva, Assel S.
Begaliyeva, Saule B.
Жунисбаева, А. С.
Бегалиева, С. Б.
Дата:
2025-02Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. 2025 18(2). Journal of Siberian Federal University.Humanities & Social Sciences 2025 18(2)Аннотация:
The article considers the role of information technologies in educational activities,
their influence on the formation of professional competences of future teachers. The
analysis of scientific publications and empirical research determined that the use of digital
tools significantly improves the quality of training, promotes the creation of interactive
materials and expands opportunities for independent learning. Special attention is paid to
the introduction of innovative technologies, such as artificial intelligence and automated
systems, which opens new avenues for the educational process.
The state programme “Digital Kazakhstan” (2018–2024) focuses on the development
of human potential in educational sphere, which is manifested through the introduction
of modern curricula in universities, including areas such as artificial intelligence, data
analysis and cloud technologies. This makes it possible to train professionals in demand
on the labour market. The increasing number of grants for IT education inspires young
people to choose promising specialities, while the development of online platforms makes
high quality education accessible even to those living in remote parts of the country.
Digital technologies are becoming an integral part of the educational process: the use
of digital libraries, interactive whiteboards and virtual laboratories makes learning
more exciting and effective. To create equal opportunities, the Internet infrastructure is
being actively developed, providing schools with access to the network and introducing
distance education platforms, which is especially important in the context of pandemics
and other constraints. Digitalisation of the management of educational institutions
simplifies interaction between students, parents and teachers: electronic diaries, journals
and progress monitoring systems make the process more transparent and manageable
(State Programme “Digital Kazakhstan”).
Positive changes of the IT use in the training of future teachers have been identified, but
there remain challenges related to insufficient training and infrastructural limitations.
Based on the findings, recommendations for further development of digital technologies
in teacher training are proposed, which will improve its quality and compliance with
modern requirements В статье рассматривается роль информационных технологий
в образовательной деятельности, их влияние на формирование профессиональных
компетенций будущих учителей. Проведённый анализ научных публикаций
и эмпирическое исследование позволили определить, что использование цифровых
инструментов значительно улучшает качество подготовки, способствует созданию
интерактивных материалов и расширяет возможности для самостоятельного обучения.
Особое внимание уделяется внедрению инновационных технологий, таких как
искусственный интеллект и автоматизированные системы, что открывает новые
перспективы для образовательного процесса.
В государственной программе «Цифровой Казахстан» (2018–2024) акцентируется
внимание на развитии человеческого потенциала в образовании, который проявляется
через введение современных учебных программ в университетах, включая направления,
такие как искусственный интеллект, анализ данных и облачные технологии. Это
позволяет готовить профессионалов, востребованных на рынке труда. Увеличение
числа грантов на обучение в сфере информационных технологий вдохновляет
молодежь на выбор перспективных специальностей, а развитие онлайн-платформ
делает качественное образование доступным даже для жителей отдаленных уголков
страны. Цифровые технологии становятся неотъемлемой частью учебного процесса:
использование электронных библиотек, интерактивных досок и виртуальных
лабораторий делает обучение более увлекательным и результативным. Для создания
равных возможностей активно развивается интернет-инфраструктура, обеспечивая
школы доступом к Сети и внедряя дистанционные образовательные платформы, что
особенно важно в условиях пандемий и других ограничений. Цифровизация управления
образовательными учреждениями упрощает взаимодействие между учениками,
родителями и педагогами: электронные дневники, журналы и системы контроля
успеваемости делают процесс более прозрачным и управляемым (Государственная
программа «Цифровой Казахстан»).
Выявлены положительные изменения в применении ИТ в обучении будущих
учителей, однако остаются вызовы, связанные с недостаточной подготовкой и инфраструктурными ограничениями. На основании полученных данных
предложены рекомендации по дальнейшему развитию цифровых технологий
в педагогической подготовке, что позволит повысить её качество и соответствие
современным требованиям