Показать сокращенную информацию
Experience in Implementing a Practice-Oriented Programme for Retraining Mediators for Education and the Social Sphere
Автор | Korshunova, Vera V. | en |
Автор | Birkun, Elena A. | en |
Автор | Коршунова, В. В. | ru_RU |
Автор | Биркун, Е. А. | ru_RU |
Дата внесения | 2020-09-29T03:06:29Z | |
Дата, когда ресурс стал доступен | 2020-09-29T03:06:29Z | |
Дата публикации | 2020-09 | |
URI (для ссылок/цитирований) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/136684 | |
Аннотация | The relevance of the present study is confirmed by an order for retraining specialists for education and the social sphere who can act as mediators and form a culture of peaceful conflict resolution in a multicultural environment. The article analyses and highlights employers’ demands for the mediation competence formation among the participants of the educational space of the Krasnoyarsk Krai. In this context, the authors disclose practical aspects of the mediation competence formation in the process of professional training of future mediators and specialists of school mediation services at the federal university. Based on the analysis of specific features of mediators professional activity, the results of a survey of specialists in the social sphere, as well as experience of training students majoring in pedagogy at the federal university, a model of a practice-oriented programme for retraining mediators for education and the social sphere of the Krasnoyarsk Krai has been proposed. The programme is implemented on the basis of the Centre for Mediation in Education of the School of Education, Psychology and Sociology of Siberian Federal University, in the networking between educational organisations and professional communities. The retraining programme considers the needs of the multinational Siberian society and is aimed at solving regional problems in education and the social sphere. The retraining programme is based on the principles of continuity, professional activity supervision, eventfulness of the educational process, professional activity tests, as well as continuity of the results of formal and non-formal education. Future mediators training within the framework of the retraining programme “Mediation. The Psychology of Conflict Management” is carried out according to a modular curriculum, in which the proportion of practical classes is increased, students’ scientific and research activities on the issues of productive communication in a mediation procedure are organised, and professional tests are carried out within the framework of placement practice. To form the applied aspects of the professional competence of future mediators and specialists of school mediation services, representatives of network partners take part in the educational process. The applied aspects of training future mediators and specialists of school mediation services among teachers help to effectively solve professional tasks of organising a conflict-free educational space and contribute to the formation of the culture of productive communication and conflict resolution. The mediation competence formation among the educational process participants was carried out using methods of measuring communicative, information and analytical, organisational and managerial, as well as emotional competences. The study was conducted with the use of Google services in the period of 2019-2020. In total, 333 people took part in the study, including 238 practicing specialists of school mediation services (control group), and 95 master’s students of the School of Education, Psychology and Sociology of Siberian Federal University in Krasnoyarsk and students of the professional retraining programme “Mediation. The Psychology of Conflict Management” (experimental group) | en |
Аннотация | Актуальность данного исследования подтверждена заказом на пере- подготовку специалистов для образования и социальной сферы, способных вы- ступать в качестве посредника и формировать культуру мирного разрешения конфликтов в поликультурной среде. В статье проведен анализ и выделены запросы работодателей на формирование медиативной компетентности у участников образовательного пространства Красноярского края. В этом контексте авторами раскрыты практические аспекты формирования медиативной компетентности в процессе профессиональной подготовки в федеральном университете будущих медиаторов и сотрудников школьных служб медиации. На основе анализа специфики профессиональной деятельности медиатора, результатов анкетирования специалистов социальной сферы, опыта подготовки студентов педагогических направлений в федеральном университете предложена модель практико-ориентированной программы переподготовки медиаторов для образования и социальной сферы Красноярского края. Программа реализуется на базе Центра медиации в образовании ИППС СФУ, в сетевом взаимодействии образовательных организаций и профессиональных сообществ. Данная программа переподготовки учитывает запросы многонационального сибирского социума, направлена на решение региональных проблем в образовании и социальной сфере. Программа переподготовки построена на принципах: непрерывности, супервизии профессиональной деятельности, событийности образовательного процесса, проб профессионального действия, преемственности результатов формального и неформального обучения. Подготовка будущих медиаторов в рамках программы переподготовки «Медиация. Психология управления конфликтом» осуществляется по модульному учебному плану, в котором увеличена доля практических занятий, организована научно-исследовательская деятельность студентов по проблемам продуктивной коммуникации в медиативной процедуре, реализуются профессиональные пробы в рамках распределенной практики. Для формирования прикладных аспектов профессиональной компетентности будущих медиаторов и специалистов школьных служб примирения в образовательный процесс включены представители сетевых партнеров. Прикладные аспекты подготовки будущих медиаторов и специалистов служб школьной медиации из числа педагогов помогают эффективно решать профессиональные задачи по организации бесконфликтного образовательного пространства и способствуют формированию культуры продуктивной коммуникации и урегулирования конфликтов. Формирование медиативной компетентности участников образовательного процесса осуществлялось с применением методик измерения коммуникативной, информационно-аналитической, организационно-управленческой и эмоциональной компетенций | ru_RU |
Язык | en | en |
Издатель | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Тема | mediation | en |
Тема | competence | en |
Тема | mediation competence | en |
Тема | professional development of a mediator | en |
Тема | retraining | en |
Тема | conflict resolution | en |
Тема | reflection | en |
Тема | applied aspect | en |
Тема | practice-oriented programme | en |
Тема | медиация | ru_RU |
Тема | компетенция | ru_RU |
Тема | медиативная компетентность | ru_RU |
Тема | профессиональное становление медиатора | ru_RU |
Тема | переподготовка | ru_RU |
Тема | урегулирование конфликта | ru_RU |
Тема | рефлексия | ru_RU |
Тема | прикладной аспект | ru_RU |
Тема | практико-ориентированная программа | ru_RU |
Название | Experience in Implementing a Practice-Oriented Programme for Retraining Mediators for Education and the Social Sphere | en |
Альтернативное название | Опыт реализации практико-ориентированной программы переподготовки медиаторов для образования и социальной сферы | ru_RU |
Тип | Journal Article | en |
Контакты автора | Korshunova, Vera V.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; wera7@mail.ru; ORCID: 0000–0002–2042–2417 | en |
Контакты автора | Birkun, Elena A.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation | en |
Контакты автора | Коршунова, В. В.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Контакты автора | Биркун, Е. А.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярск | ru_RU |
Страницы | 1466–1480 | ru_RU |
DOI | 10.17516/1997-1370-0656 | |
Журнал | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (9) | en |