A Regional Model to Train Mediators for the Educational System of Kuzbass
View/ Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/136683Author:
Belonogova, Elena V.
Sviridova, Irina A.
Белоногова, Е.В.
Свиридова, И.А.
Date:
2020-09Journal Name:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2020 13 (9)Abstract:
The article presents the experience of the Kemerovo region in creating system for training mediators in the Kuzbass Centre for Psychological and Educational, Medical and Social Care. The authors reveal the genesis and the main conceptual, methodological and technological aspects of the development of a regional model to train mediators for the educational system of Kuzbass. In conceptual and methodological terms, training mediators is based on a restorative approach and a transdisciplinary paradigm of restorative justice. The system of training mediators includes: training the skills of restorative technologies within additional professional educational programs of refresher courses; monthly methodological seminars for mediators and curators of reconciliation services in the region, supervision and intervision sessions for restorative programs’ facilitator; training programs for young volunteer mediators of school reconciliation services. The authors highlight the main risk factors and conditions for the effective work of mediators in difficult school, family and criminal situations, and the possibility of taking risks into account when training mediators and curators of reconciliation services. For the effective training of a mediator – restorative programs’ facilitator, it is important to focus on mastering: the principles of a restorative approach and the procedure of restorative mediation, the position of a mediator, technologies for conducting restorative programs (restorative mediation, community circles, a family conference, a school conference, a school-parent council, preventive restorative programs), skills of restorative communication, legal framework of reconciliation services in Russia. Monitoring data on the activities of the reconciliation services in Kuzbass on the implementation of restorative programs show a good level of training of mediators В статье представлен опыт Кемеровской области по созданию региональной системы подготовки медиаторов на базе Кузбасского центра психолого-педагогической,
медицинской и социальной помощи «Здоровье и развитие
личности». Авторы раскрывают исторические и основные концептуальные, методологические и технологические аспекты развития региональной модели подготовки
медиаторов для системы образования Кузбасса. Концептуально-методологической
основой подготовки медиаторов в регионе является восстановительный подход
и трансдисциплинарная парадигма восстановительного правосудия. Система подготовки медиаторов включает в себя: обучение восстановительным технологиям
по дополнительным профессиональным образовательным программам курсов повышения квалификации; ежемесячные методологические семинары для медиаторов
и кураторов служб примирения в регионе, супервизию и интервизию для ведущих
восстановительных программ; учебные программы для волонтеров-медиаторов
школьных служб примирения. Авторы выделяют основные факторы риска и условия для эффективной работы медиаторов по сложным школьным, семейным
и криминальным ситуациям, а также возможность учета данных рисков при обучении медиаторов и кураторов служб примирения. Для эффективной подготовки
медиатора – ведущего восстановительных программ важно сосредоточиться на освоении: принципов восстановительного подхода и процедуры восстановительной
медиации, позиции восстановительного медиатора, технологий проведения восстановительных программ (восстановительная медиация, круги сообщества. семейная конференция, школьная конференция, школьно-родительский
совет, профилактические восстановительные программы), навыков восстановительной коммуникации, нормативно-правовых
основ организации служб примирения в России. Данные мониторинга деятельности служб примирения в системе образования Кузбасса
по реализации восстановительных программ показывают хороший уровень подготовки восстановительных медиаторов
Collections:
Metadata:
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
MICRO-REGENERATION FOR TRADITIONAL RESIDENTIAL AREAS: THE CASE OF NANHU COMMUNITY IN NANJING, CHINA
Ying, Jiang (Siberian Federal University, Сибирский федеральный университет, Красноярск, Krasnoyarsk, 2019-05)The article discusses the characteristics and evolution of historical urban fabric based on historical review and plan analysis, and studies the issue how to inherit its spatial features into the regeneration process to ... -
Algorithms for Mediation Restorative Work of the Territorial Reconciliation Service in Difficult Cases
Belonogova, Elena V.; Prokopyeva, Natalya G.; Белоногова, Е.В.; Прокопьева, Н.Г. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-02)The article presents the experience of the Territorial Reconciliation Service of the Kemerovo Region in the development and testing of algorithms for mediation resolution of complex school and family situations of minors ... -
Online Restorative Mediation Practices
Konovalov, Anton Iu.; Коновалов, А.Ю. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-09)In 2019–2020, the COVID threat has changed ordinary life in many countries, including Russia. The fear of epidemic has affected people’s condition and caused anxiety. Many people have found themselves isolated, unable to ... -
Instrumental Support of the Evolutionary Expansion of Programs Using a Incremental Development
Легалов, А. И.; Легалов, И. А.; Матковский, И. В. (2018)Currently used a different approaches to the evolutionary software development. A number of them are widely used in practice and are embodied in various programming techniques and programming paradigms. The article discusses ... -
Разработка процедурно-параметрической парадигмы на языке GO
Смоглюк, С.Ю.; Гарин, Е.Н.; Романова, Д.С.; Smogluk, Sergey Yu.; Garin, Eugeniy N.; Romanova, Daria S. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2020-05)В статье рассматривается парадигма программирования, определяющая новый стиль разработки программ, названный процедурно-параметрическим программированием (ППП). В основе парадигмы лежит параметрический полиморфизм, ...