Показать сокращенную информацию

Koptseva, Natalia P.en
Копцева, Н.П.ru_RU
2020-06-30T08:21:47Z
2020-06-30T08:21:47Z
2020-06
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/135363
The introduction precedes the publication of the results of scientific research in the field of history and theory of art, as well as in the field of the most important conceptual problems of modern humanities and social sciences. The major current problems in the field of world and Russian art are considered, the main trends in the development of modern humanities and social sciences are determined. The introduction presents a theoretical position that should reveal the methodological approaches to the analysis of works of visual and musical art. The research is based on the basic principles of the modern theory of art, which states that a work of art is always the result of complex interaction in two forms: 1) the result of an interaction of an artist (master) and an art material; 2) the result of the interaction of a work of art as a material thing and a recipient (viewer, listener). The task of an art historian is to become an intermediary between the recipient and the work of art. This mediation in world philosophy is called maieutics. The maieutic function of the humanities and social sciences is revealed in all the studies, the results of which are published in this thematic issueen
Введение предваряет издание результатов научных исследований в области истории и теории искусства, а также в области важнейших концептуальных проблем современных гуманитарных и социальных наук. Рассматриваются основные актуальные проблемы в области мирового и российского искусствоведения, определяются основные тенденции развития современных гуманитарных и социальных наук. Во введении представлена теоретическая позиция, которая должна раскрыть методологические подходы к анализу произведений изобразительного и музыкального искусства. В основе исследований лежат базовые положения современной теории искусства, утверждающей, что произведение искусства всегда представляет собой результат сложного взаимодействия в двух формах: 1) результат взаимодействия художника (мастера) и художественного материала; 2) результат взаимодействия произведения искусства как материальной вещи и реципиента (зрителя, слушателя). Задача ученого-искусствоведа – стать посредником между реципиентом и произведением искусства. Это посредничество в мировой философии носит название «майевтика». Майевтическая функция гуманитарных и социальных наук раскрывается во всех исследованиях, результаты которых опубликованы в данном тематическом выпускеru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
humanitiesen
theory of arten
history of arten
work of arten
recipienten
гуманитарные наукиru_RU
теория искусстваru_RU
история искусстваru_RU
произведение искусстваru_RU
реципиентru_RU
Introduction to the Thematic Issue of the Siberian Federal University Journal, the Humanities series, in the “History and Theory of Art” Research Fielden
Вступительная статья к тематическому выпуску журнала Сибирского федерального университета «Гуманитарные науки» по научному направлению «История и теория искусства»ru_RU
Journal Articleen
Koptseva, Natalia P.: Siberian Federal University Krasnoyarsk, Russian Federation; decanka@mail.ru; ORCID: 0000-0003-3910-7991en
Копцева, Н.П.: Сибирский федеральный университет Российская Федерация, Красноярскru_RU
834–837ru_RU
10.17516/1997-1370-0609
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2020 13 (6)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию