Показать сокращенную информацию

Kuular, Dolaana O.en
Ragulina, Marina I.en
Lapchik, Mikhail P.en
Куулар, Д. О.ru_RU
Рагулина, М. И.ru_RU
Лапчик, М. П.ru_RU
2019-09-24T07:00:14Z
2019-09-24T07:00:14Z
2019-09
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/125582
The article studies the issue of future bachelors’ of education professional training improvement (education profile — “computer science”) in order to identify and develop children’s IT‑giftedness in cultural and educational environment of the Republic of Tyva. The research aims at developing the supplement to the system of methodical training, the use of which will ensure the future bachelors’ willingness to identify and develop the Tuvan students’ IT‑giftedness in the course of teaching Computer Science. Dynamics of changes in the future bachelors’ training is determined during the pedagogical experiment, based on a set of empirical methods (observation, questionnaire survey, testing, prolonged pedagogical experiment, the method of expert evaluation, self-evaluation) as well as statistical ones (measurement and mathematical processing of experimental data). The authors propose to introduce additional components (the complex of methodically oriented courses) to the curriculum, the courses based on ethno-psychological, ethno-cultural, ethno-social features of Tuvan cultural and educational environment. Effectiveness of the approach, proposed for the bachelors’ of computer science improved training for working with gifted children in Tuvan schools, is experimentally proveden
В статье исследуется проблема совершенствования профессиональной подготовки будущих бакалавров образования профиля «информатика» для работы по выявлению и развитию детской одаренности в ИТ‑сфере в условиях культурно-образовательной среды Республики Тыва. Цель исследования — разработать такое дополнение к системе методической подготовки, применение которого обеспечит будущим бакалаврам готовность выявлять и развивать одаренность тувинских школьников в ИТ‑сфере в процессе обучения информатике. Динамика изменений в подготовке будущих бакалавров определялась в ходе педагогического эксперимента на основе эмпирических методов: наблюдения, анкетирования, тестирования, пролонгированного педагогического эксперимента, экспертных оценок, самооценки, а также статистических методов: измерения и математической обработки экспериментальных данных. Авторы предлагают включить в учебный план дополнительные компоненты (комплекс методико-ориентированных учебных курсов), основанные на учете этнопсихологических, этнокультурных, этносоциокультурных особенностей тувинской культурно-образовательной среды. Экспериментальным путем доказана эффективность предложенного подхода для улучшенной подготовки бакалавров информатики к работе с одаренными детьми в тувинской школеru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
bachelor of educationen
information technologiesen
giftednessen
ethno-psychologicalen
ethno-culturalen
ethno-sociocultural featuresen
cultural and educational environment of the Tyva Republicen
бакалавр образованияru_RU
информационные технологииru_RU
одаренностьru_RU
этнопсихологическиеru_RU
этнокультурныеru_RU
этносоциокультурные особенностиru_RU
культурно-образовательная среда Республики Тываru_RU
Future Teachers’ Training in Identification and Development of IT Giftedness at Schools of the Republic of Tyvaen
Подготовка будущих учителей к выявлению и развитию одаренности в области информационных технологий в школах Республики Тываru_RU
Journal Articleen
Kuular, Dolaana O.: Tuvan State University 36 Lenina Str., Kyzyl, 667000, Russia; ORCID: 0000–0003–0927–2507en
Ragulina, Marina I.: Omsk State Pedagogical University 14 Tukhachevsky emb., Omsk, 644099, Russia; ragulina@omgpu.ru; ORCID:0000–0003–0313–9721en
Lapchik, Mikhail P.: Omsk State Pedagogical University 14 Tukhachevsky emb., Omsk, 644099, Russia; lapchik@omsk.edu; ORCID: 0000–0002–0103–1103en
Куулар, Д. О.: Тувинский государственный университет Россия, 667000, Кызыл, ул. Ленина, 36ru_RU
Рагулина, М. И.: Омский государственный педагогический университет Россия, 644099, Омск, наб. Тухачевского, 14ru_RU
Лапчик, М. П.: Омский государственный педагогический университет Россия, 644099, Омск, наб. Тухачевского, 14ru_RU
1659–1669ru_RU
10.17516/1997–1370–0483
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (9)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию