Future Teachers’ Training in Identification and Development of IT Giftedness at Schools of the Republic of Tyva
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/125582Автор:
Kuular, Dolaana O.
Ragulina, Marina I.
Lapchik, Mikhail P.
Куулар, Д. О.
Рагулина, М. И.
Лапчик, М. П.
Дата:
2019-09Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (9)Аннотация:
The article studies the issue of future bachelors’ of education professional training improvement (education profile — “computer science”) in order to identify and develop children’s IT‑giftedness in cultural and educational environment of the Republic of Tyva. The research aims at developing the supplement to the system of methodical training, the use of which will ensure the future bachelors’ willingness to identify and develop the Tuvan students’ IT‑giftedness in the course of teaching Computer Science.
Dynamics of changes in the future bachelors’ training is determined during the pedagogical experiment, based on a set of empirical methods (observation, questionnaire survey, testing, prolonged pedagogical experiment, the method of expert evaluation, self-evaluation) as well as statistical ones (measurement and mathematical processing of experimental data).
The authors propose to introduce additional components (the complex of methodically oriented courses) to the curriculum, the courses based on ethno-psychological,
ethno-cultural,
ethno-social
features of Tuvan cultural and educational environment. Effectiveness of the approach, proposed for the bachelors’ of computer science improved training for working with gifted children in Tuvan schools, is experimentally proved В статье исследуется проблема совершенствования профессиональной подготовки будущих бакалавров образования профиля «информатика» для работы по выявлению и развитию детской одаренности в ИТ‑сфере в условиях культурно-образовательной
среды Республики Тыва. Цель исследования — разработать такое дополнение к системе
методической подготовки, применение которого обеспечит будущим бакалаврам готовность выявлять и развивать одаренность тувинских школьников в ИТ‑сфере в процессе обучения информатике.
Динамика изменений в подготовке будущих бакалавров определялась в ходе педагогического
эксперимента на основе эмпирических методов: наблюдения, анкетирования, тестирования, пролонгированного педагогического эксперимента, экспертных оценок,
самооценки, а также статистических методов: измерения и математической обработки экспериментальных данных.
Авторы предлагают включить в учебный план дополнительные компоненты (комплекс методико-ориентированных
учебных курсов), основанные на учете этнопсихологических,
этнокультурных, этносоциокультурных особенностей тувинской культурно-образовательной
среды. Экспериментальным путем доказана эффективность предложенного
подхода для улучшенной подготовки бакалавров информатики к работе с одаренными детьми в тувинской школе
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Классические и современные подходы к этнокультурным исследованиям. Ядро этноса
Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalia P.; Бахова, Н.А.; Bakhova, Natalia A.; Медянцева, Н.В.; Medyantseva, Nadezhda V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2011-05)This scientific article is devoted to one of the most urgent problems in modern humanities which is the problem of conceptual and methodological bases of ethno-cultural studies. Basic notions are ethnos, ethnicity and ... -
Этнообразующие механизмы и формы самосознания коренных народов в условиях внешнего цивилизационного давления (на примере якутского этноса)
Копцева, Н.П.; Koptseva, Natalya P.; Пименова, Н.Н.; Pimenova, Natalia N.; Лузан, В.С.; Luzan, Vladimir S.; Семенова, А.А.; Semenova, Alexandra A.; Сертакова, Е.А.; Sertakova, Ekaterina A.; Бахова, Н.А.; Bakhova, Natalia A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-07)In the present situation of active development of resource-rich territories of Siberia and the North, the problem of self-preservation of their indigenous ethnos has become more urgent. The preservation of the indigenous ... -
Ethnic Pedagogical Knowledge (Expansion of Content on the Materials of the Republic of Tuva)
Oorzhak, Svetlana Ya.; Oorzhak, Kherel-ool D.-N.; Ооржак, С.Я.; Ооржак (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2018)Ethnic pedagogical knowledge in its content covers a set of knowledge in the field of ethnic pedagogy beginning with its subject – folk pedagogy and its origins, as well as knowledge in the field of many disciplines. The ... -
Перспективы сохранения народа саха как этнокультурной общности
Лаптева, А.В.; Lapteva, Alla V. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2015-02)Представлен обзор результатов этносоциологического исследования народа саха (якутов), проведенного в рамках проекта «Форсайт Республики Саха (Якутия) – 2050». На основе данных социологического опроса показаны тенденции ... -
The “New World” in the Evenk Writers’ Works
Ivanova, Elvira V.; Иванова, Э.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-10)The article considers the works by such Evenk writers as G. Chinkov and G. Keptuke, who created them in the earliest years of the Evenk literature (1930-s) and at the end of the XX century, respectively. In their works ...