Показать сокращенную информацию

Verkhoturova, Natalia Yu.en
Bardetskaya, Yaroslavna V.en
Верхотурова, Н. Ю.ru_RU
Бардецкая, Я. В.ru_RU
2019-09-17T06:57:03Z
2019-09-17T06:57:03Z
2019
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/125203
The article raises the insufficiently studied, yet the crucial problem of the need for timely study and evaluation of emotional and personal tendencies and behavioural patterns of emotional response of primary school pupils with impaired intellectual development. The key problems related to the improvement of these pupils’ socialization and social adaptation in the modern society cannot be solved without studying the emotional regulation of their behaviour and correcting possible swerves. The studied schoolchildren are characterized by significant lagging in the development of emotional response, a narrow range of feelings, frequent incompliance of emotional reactions with external influences as regards strength, intensity and details of these reactions, limited interpretation of sensory material, which in aggregate lead to inadequate perception of other people’s emotional reactions and not always adequate and differentiated expression of their own emotional responses in socially acceptable ways. All these tendencies provoke difficulties for pupils’ with impaired intellectual development in their relationships between themselves and with surrounding adults; create serious barriers for their training and education; contribute to different deviations in behaviour; lead to travails of social adaptation and socialization. The article describes the organization of the carried out research, presents the main components, technological parameters, stages of the study of emotional and personal tendencies and behavioural repertoire of emotional responses of primary school pupils with intellectual development disorders. The model used in the research consists of consistently implemented diagnostic procedures aimed at studying and evaluating dominating emotional reactions, expressive reactions; at regulating emotional responses; as well as at studying and evaluating the cognitive-perceptual dimension of emotional responses of primary school pupils with impaired intellectual development. On the basis of the ongoing research, the authors identified specific features of emotional and personal tendencies and behavioural patterns of emotional response of primary school pupils with impaired intellectual development, which is not only possible, but also necessary to undergo psychological and pedagogical correction in order to improve the processes of socialization and integration of these pupils in modern societyen
В статье поднимается недостаточно исследованная, но актуальная проблема необходимости своевременного изучения и оценки эмоционально-личностных тенденций и поведенческого репертуара эмоционального реагирования учащихся младшего школьного возраста с нарушением интеллектуального развития. Решение ключевых вопросов, связанных с улучшением процессов социализации и социальной адаптации данного контингента школьников в условиях современного общества, не может рассматриваться вне контекста проблемы изучения и коррекции эмоциональной регуляции их поведения. Исследуемой категории школьников свойственны существенное отставание в развитии эмоционального реагирования, узость диапазона переживаний, частое несоответствие эмоциональных реакций внешним воздействиям по силе, интенсивности и содержанию, ограниченность интерпретации чувственного материала, которые приводят к неполноценному восприятию эмоциональных реакций других людей и не всегда адекватному и дифференцированному выражению собственных эмоциональных реакций социально приемлемыми способами. Все это провоцирует сложности во взаимоотношениях учащихся с нарушением интеллектуального развития между собой и с окружающими взрослыми, создаёт серьезные барьеры в их обучении и воспитании, опосредует возникновение отклонений в поведении различного порядка, приводит к трудностям социальной адаптации и социализации. В статье описывается организация реализуемого исследования, раскрываются основные компоненты, технологические параметры, этапы изучения эмоционально-личностных тенденций и поведенческого репертуара эмоционального реагирования учащихся младшего школьного возраста с нарушением интеллектуального развития. Модель исследования раскрывается посредством последовательно реализуемых диагностических блоков, направленных на изучение и оценку доминирующих в поведении учащихся эмоциональных реакций, экспрессивной выразительности и регуляции эмоционального реагирования, а также на изучение и оценку когнитивно-перцептивного содержания эмоционального реагирования учащихся младшего школьного возраста с нарушением интеллектуального развития. На основании реализуемого исследования описываются специфические особенности эмоционально-личностных тенденций и поведенческого репертуара эмоционального реагирования учащихся младшего школьного возраста с нарушением интеллектуального развития, которые не только возможно, но и необходимо своевременно подвергать психолого-педагогической коррекции с целью улучшения процессов социализации и интеграции изучаемого контингента школьников в современном обществеru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
emotional responseen
emotional reactionsen
emotional-personal tendenciesen
behavioural patternsen
components of emotional responseen
pupils with impaired intellectual developmenten
эмоциональное реагированиеru_RU
эмоциональные реакцииru_RU
эмоционально-личностные тенденцииru_RU
поведенческий репертуарru_RU
компоненты эмоционального реагированияru_RU
учащиеся с нарушением интеллектуального развитияru_RU
Studying and Evaluating Emotional and Personal Tendencis and Behavioural Patterns of Emotional Response of Primary School Pupils with Impaired Intellectual Developmenten
Изучение и оценка эмоционально-личностных тенденций и поведенческого репертуара эмоционального реагирования учащихся младшего школьного возраста с нарушением интеллектаru_RU
Journal Articleen
Verkhoturova, Natalia Yu.: Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V. P. Astafiev 89 Ada Lebedeva Str., Krasnoyarsk, 660049, Russia; ORCID: 0000–0003–2296–7397; verhotyrovs@mail.ruen
Bardetskaya, Yaroslavna V.: Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V. P. Astafiev 89 Ada Lebedeva Str., Krasnoyarsk, 660049, Russia; ORCID: 0000–0002–5795–1371en
Верхотурова, Н. Ю.: Красноярский государственный педагогический университет им. В. П. Астафьева Россия, 660049, Красноярск, ул. Ады Лебедевой, 89ru_RU
Бардецкая, Я. В.: Красноярский государственный педагогический университет им. В. П. Астафьева Россия, 660049, Красноярск, ул. Ады Лебедевой, 89ru_RU
406-416
10.17516/1997–1370–0473
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2019en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию