Показать сокращенную информацию

Dmitriev, Alexey A.en
Verkhoturova, Natalia Yu.en
Дмитриев, А. А.ru_RU
Верхотурова, Н. Ю.ru_RU
2019-09-17T06:41:32Z
2019-09-17T06:41:32Z
2019
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/125202
The article presents a theoretical analysis of socio-psychological aspects of emotional response development in childhood. It considers Russian and foreign authors’ scientific approaches to understanding of the emotional response phenomenological nature, identification of socio-psychological factors and mechanisms determining its emergence, formation and development in the framework of cultural and historical tradition. It covers scientific concepts, theoretical approaches and doctrines that reveal the improvement of emotional response as a process of hierarchical differentiation in ontogenesis, mediation of emotional reactions by social and content areas, progressive development of regulation, control and management mechanisms initiated by maturation, cognitive and psychosocial development and socialization. The article also focuses on theoretical approaches to outlining of periodization patterns of emotional response formation in childhood, regarding the emotional response as a process that ascends from elementary forms of emotional reflection to higher socially determined, consciously regulated and controlled forms of emotional behavior. In the process of the child’s ontogenetic development, these processes turn from externally directed, materialized forms to the level of internal regulation of behavior. Based on the analysis of existing scientific approaches, the article reveals the deficiencies and identifies the prospects for the research in the field under consideration. It states the necessity of the development of universal complex classification and periodization schemes, reflecting ontogenetic features of progressive development, accumulation and complication of psychological new formations in a multicomponent structural and hierarchical organization of emotional response. The article determines theoretical and practical importance in the development of the conditions for psychological support for the child’s emotional response formation and development, implying the introduction of monitoring, forecasting and management technologies for the purposeful formation of the younger generation’s emotionally competent behavioren
В статье представлен теоретический анализ социально-психологических аспектов становления эмоционального реагирования в детском возрасте. Анализируются научные подходы отечественных и зарубежных авторов к пониманию феноменологической природы эмоционального реагирования, определению социально-психологических факторов и механизмов, детерминирующих его возникновение, становление и оформление с позиций культурно-исторической традиции. Освещаются научные концепции, теоретические подходы и учения, раскрывающие совершенствование эмоционального реагирования как процесса иерархической дифференциации в онтогенезе, опосредствования эмоциональных реакций социальным и предметным содержанием, поступательного развития механизмов регуляции, контроля и управления, инициируемых созреванием, когнитивным, психосоциальным развитием и социализацией. Раскрываются теоретические подходы к построению периодизационных схем становления эмоционального реагирования в детском возрасте как процесса, восходящего от элементарных форм эмоционального отражения к высшим социально-детерминированным, сознательно регулируемым и управляемым формам эмоционального поведения. В процессе онтогенетического развития ребенка данные процессы из внешне направленных, материализованных форм переходят на уровень внутренней регуляции поведения. На основании анализа существующих научных подходов выявлены дефициты и обозначены перспективы исследования в рассматриваемой области. Обосновывается необходимость разработки универсальных комплексных классификационных и периодизационных схем, отражающих онтогенетические особенности поступательного развития, накопления и усложнения психологических новообразований в многокомпонентной структурно-уровневой и иерархической организации эмоционального реагирования. Определяется теоретическая и практическая значимость в разработке условий психологического сопровождения процессами становления, развития и оформления эмоционального реагирования в детском возрасте, с внедрением технологий мониторинга, прогноза и управления целенаправленным формированием эмоционально-компетентного поведения у подрастающего поколенияru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
emotional responseen
emotional reactionsen
emotional processesen
emotional response formationen
multilevel system of emotional regulation of behavioren
эмоциональное реагированиеru_RU
эмоциональные реакцииru_RU
эмоциональные процессыru_RU
становление эмоционального реагированияru_RU
многоуровневая система эмоциональной регуляции поведенияru_RU
Social and Psychological Aspects of Emotional Response in Childhooden
Социально-психологические аспекты становления эмоционального реагирования в детском возрастеru_RU
Journal Articleen
Dmitriev, Alexey A.: Moscow Region State University 24 Vera Voloshina Str., Mytishchi, 141014, Russia; ORCID: 0000–0002–3880–8094en
Verkhoturova, Natalia Yu.: Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V. P. Astafiev 89 Ada Lebedeva Str., Krasnoyarsk, 660049, Russia; ORCID: 0000–0003–2296–7397; verhotyrovs@mail.ruen
Дмитриев, А. А.: Московский государственный областной университет Россия, 141014, Мытищи, ул. Веры Волошиной, 24ru_RU
Верхотурова, Н. Ю.: Красноярский государственный педагогический университет им. В. П. Астафьева Россия, 660049, Красноярск, ул. Ады Лебедевой, 89ru_RU
537–545
10.17516/1997–1370–0469
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2022 15 (4)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию