The Sage and the Demos: The Intellectual within Athenian Cultural and Social Landscape of the Fifth and Fourth Centuries BCE
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/111802Автор:
Svetlov, Roman V.
Rabosh, Vasiliy A.
Светлов, Р. В.
Рабош, В. А.
Дата:
2019-07Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (7)Аннотация:
The Athens of the Classical period saw the emergence of a new social group — the intellectuals. This article looks into their socialisation process, focusing on a part of Plato’s Apology (21а‑22е). In it, Socrates lists three groups of Athenians that compete with the intellectuals in shaping young minds: politicians, poets and artisans. It is these groups that ended up bringing charges against Socrates. The fact that Socrates does not include farmers into his list of the essential estates is analysed separately. The passages discussed here are quite representative for the purposes of historical sociology of intellectual culture, illuminating the way the intellectual conceptualised the role and the place of his social group within the larger polis while entangled in a social conflict of Classical Athens. An intellectual is both unnecessary and inconceivable in the context of the utopian Age of Cronus (Statesman) or the rustic first city (Republic). He does not belong in the classical city either, but can only be found there. The awareness of the conflict inherent in the intellectual’s existence in Athens and the description thereof is one of the manifestations of Plato’s dialectics Статья имеет своей целью изучить процесс социализации новой общественной прослойки, прослойки интеллектуалов, в классических Афинах. Центральный текст,
ставший предметом исследования, — фрагмент из платоновской «Апологии Сократа» 21а-е, где Сократ перечисляет те группы афинских граждан, которые стали
конкурентами интеллектуалов в вопросе о воспитании: риторов-политиков,
поэтов
и ремесленников. Именно эти группы и представили обвинения против Сократа. Особой темой для анализа стало отсутствие земледельцев в списке актуальных для Сократа «сословий». Фрагмент показателен с точки зрения исследования исторической
социологии интеллектуальной культуры того, как интеллектуал, оказавшийся в классических Афинах в конфликтном поле, осмысливал предназначение и место своей социальной группы в политическом теле полиса. Интеллектуал не нужен и не возможен
в условиях утопического «века Кроноса» («Политик») и буколического «первого полиса»
(«Государство»). Он атопичен и в городе, но лишь город является местом его существования. Осознание и описание конфликтности статуса интеллектуала в Афинах
служит одним из проявлений платоновского типа диалектики