Three Paintings by Egon Schiele: Ideas About the Essence of Art
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/111798Автор:
Reznikova, Ksenia V.
Sitnikova, Alexandra A.
Zamaraeva, Yulia S.
Резникова, К. В.
Ситникова, А. А.
Замараева, Ю. С.
Дата:
2019-07Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (7)Аннотация:
Egon Schiele (1890–1918) is one of the most significant representatives of Austrian expressionism, whose works influenced not only numerous painters and graphic artists, but dancers and theatrical stage employees as well. However, few academic publications are devoted to E. Schiele’s creative work, and among the existing ones, there is a significant proportion of those where his paintings are considered as the evidence of deviations in the painter’s mental health. The main method used in the present work is the philosophical and art studies analysis, appealing to the universal meanings of works of art. Three paintings: Self-Portrait with Black Vase (1911), The Holy Family (1913) and Death and the Maiden (1915), which can be combined into one series demonstrating the genesis of Egon Schiele’s ideas about art in general and about his creative work in particular, are the material for this study Эгон Шиле (1890–1918) является одним из наиболее значимых представителей австрийского экспрессионизма, чьи работы повлияли не только на многих живописцев
и графиков, но также и на танцоров, театральных деятелей. При этом творчеству
Э. Шиле посвящено немного академических публикаций, а среди имеющихся значительную долю составляют те, в которых его работы рассматриваются как свидетельства отклонений в психическом здоровье художника. В качестве основного метода
настоящей работы выступает философско-искусствоведческий
анализ, апеллирующий к общечеловеческим смыслам произведений. Материалом для исследования стали три живописных полотна: «Автопортрет с черным керамическим сосудом» (1911),
«Святое семейство» (1913) и «Смерть и девушка» (1915), которые можно объединить
в одну серию, демонстрирующую генезис представлений Эгона Шиле об искусстве
в целом и о своем творчестве в частности