Показать сокращенную информацию

Menshikov, Leonid A.en
Меньшиков, Леонид А.ru_RU
2019-06-19T03:37:13Z
2019-06-19T03:37:13Z
2019-06
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/110390
Postmodernism has left a significant number of strategies to imitate art. They all rely on the game, offering to “play art”. The way of existing in Postmodernism in the form of the game is possible due to the broad interpretation of the concept of the “game” in modern aesthetics. The game principle in the works of Baudrillard, Lyotard, Debord and Gadamer is absolutised as the basis of the social interactions within which art is created. The methodology of the postmodern games is worked out and at the same time turns into arbitrariness in science, everyday life and social life, depriving them of certainty and consistency, making the principle of process the most important quality of any activity, including artistic one. In the postmodern game, hyperreal, carnival and marginal features are outlined. It is the basis of imitation, combinatorics, pastiche and intertextuality as the text production strategy. As a result, a playing text appears, erasing any differences and hierarchies. The game appropriates the place of the sacred and parodying, declining and desecration become the leading forms of creativity. The game turns into a masquerade, acquiring performative-spectacular forms, performing the function of returning the past to the present, preserving the lost tradition. The game within the cultural framework defined the field of the unserious. The game that has swallowed up culture, deprives it of its seriousness, puts it beyond morality, making evil and death a thing of the past. The game allows Postmodernism to overcome the finality of art. Within the framework of the total playful nature of Postmodernism, the new avant-garde technologies of irony, nihilism, labyrinth, chaos, creativity, authorship, and representation are filled with new contenten
Постмодерн оставил значительное число стратегий имитации искусства. Все они опираются на игру, предлагая «играть в искусство». Такой способ существования в постмодернизме возможен благодаря расширенному толкованию этого понятия в современной эстетике. Игровой принцип в работах Бодрийяра, Лиотара, Дебора, Гадамера абсолютизируется как основа социальных взаимодействий, где творится, в том числе, и искусство. Методология постмодернистских игр вырабатывается и вместе с тем обращается в произвольность в науке, бытовой и социальной жизни, лишая их определенности и постоянства, возводя принцип процессуальности в важнейшее качество любой, в том числе художественной, деятельности. В постмодернистской игре обнаруживаются черты гиперреальности, карнавальности, маргинальности. Она лежит в основе имитации, комбинаторики, пастиша, интертекстуальности как стратегий производства текста. В результате возникает текст, стирающий любые отличия и иерархии. Игровое узурпирует место сакрального, ведущими формами творчества становятся пародирование, снижение и поругание. Игра превращается в маскарад, приобретая перформативно-спектакулярные формы, выполняя функцию возвращения прошлого в настоящее, сохранения утраченной традиции. В рамках культуры она определяла поле несерьезного, а, поглотив культуру, лишает ее серьезности, ставит вне морали, делает зло и смерть достоянием прошлого. Игра позволяет постмодерну преодолеть финальность искусства. В тотальном игровом характере постмодерна приобретают новую актуальность и наполняются новым содержанием привычные авангардные технологии иронии, нигилизма, лабиринта, хаоса, творчества, авторства, репрезентацииru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
gameen
Postmodernismen
ironyen
arten
creativityen
imitationen
parodyen
carnivalen
marginalityen
art strategiesen
играru_RU
постмодернru_RU
иронияru_RU
искусствоru_RU
творчествоru_RU
имитацияru_RU
пародияru_RU
карнавалru_RU
маргинальностьru_RU
творческие стратегииru_RU
Ironic Strategies of Postmodern Art Gamesen
Иронические стратегии постмодернистских игр в искусствoru_RU
Journal Articleen
Menshikov, Leonid A.: Saint-Petersburg State Rimsky-Korsakov Conservatory 3 Teatralnaya square, St. Petersburg, 190000, Russia; lmensch@mail.ruen
Меньшиков, Леонид А.: Санкт-Петербургская государственная консерватория имени Н. А. Римского-Корсакова Россия, 190000, Санкт-Петербург, Театральная площадь, 3ru_RU
1174–1190
10.17516/1997–1370–0199
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2019 12 (6)en


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию