Multidimensional Algorithmic Thinking Development on Mental Learning Platform
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/110242Автор:
Pak, Nikolay I.
Stepanova, Tatiana A.
Bazhenova, Irina V.
Gavrilova, Irina V.
Пак, Н.И.
Степанова, Т.А.
Баженова, И.В.
Гаврилова, И.В.
Дата:
2019Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2019Аннотация:
The problem of algorithmic thinking development in computer science, computer technology and information technology courses remains relevant despite a lot of research done in the area. The present article is intended to substantiate the mental learning platform for further use of cognitive methods and training tools; it discloses the essence of multidimensional algorithmic thinking and presents mental and embodied (kinaesthetic) programming training tools. The authors arrive at the conclusion that development of multidimensional algorithmic thinking should be carried out through the use of mental algorithmic maps for different styles of thinking, mental and empirical tasks, as well as kinaesthetic simulators. Such training tools involve all channels of perception and greatly contribute to the understanding and better assimilation of “Algorithmization and programming” subject. The results of the research can be useful for computer science teachers at schools and programming teachers at higher educational institutions Проблема развития алгоритмического мышления в рамках курсов по информатике, компьютерной и информационной технологиям остается актуальной несмотря на множество исследований, проведенных в этой области. Цель данной статьи – обосновать
применение когнитивной учебной платформы для дальнейшей реализации соответствующих
методов и инструментов обучения, раскрыть сущность многомерного алгоритмического мышления и представить инструменты обучения программированию,
основанные на когнитивном и телесном подходах. Авторы статьи приходят к заключению, что многомерное алгоритмическое мышление необходимо развивать путем применения алгоритмических карт для различных стилей мышления, когнитивных
и эмпирических задач, а также с помощью кинестетических симуляторов. Такие инструменты обучения задействуют все каналы восприятия, способствуют лучшему пониманию и усвоению дисциплины «Алгоритмизация и программирование». Результаты
исследования могут быть полезны преподавателям информатики и программирования
как в школах, так и в высших учебных заведениях
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Multidimensional Algorithmic Thinking Development on Mental Learning Platform
Пак, Николай Инсебович; Степанова, Татьяна Анатольевна; Баженова, Ирина Васильевна; Гаврилова, Ирина Викторовна (2019-06)The problem of algorithmic thinking development in computer science, computer technology and information technology courses remains relevant despite a lot of research done in the area. The present article is intended to ... -
Multidimensional algorithmic thinking development on mental learning platform
Nikolay I. Pak; Tatiana A. Stepanova; Irina V. Bazhenova; Irina V. Gavrilova (2019-06)The problem of algorithmic thinking development in computer science, computer technology and information technology courses remains relevant despite a lot of research done in the area. The present article is intended to ... -
Consciousness Reflecting Reality as an Epistemological Basis of the Professional Skills of a Psychologist and a Translator: Theoretical Parallels
Sokolovsky, Yaroslav V.; Соколовский, Я.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-12)Alexei N. Leontiev, a famous Russian developmental psychologist and the founder of activity theory, attached great importance to the concept of reflection in psychology. In this article, we intend to show the theoretical ... -
Понятие «сверхъестественное» и различие научного и религиозного образов мышления
Попов, П.Л.; Popov, Petr L. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2012-01)Confidence in the existence of supernatural forces and their impact onto human being is the essence of the religious mentality. This article considers the concept content of supernatural realities (forces, worlds, ... -
Review of Toponymic Studies of Altai and Siberia in the Anthropocentric Paradigm
Vasil’eva, Svetlana P.; Dmitrieva, Lidia M.; Васильева, С. П.; Дмитриева, Л. М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-04)At the turn of the 20th–21st centuries there appeared a trend of appeal to the anthropocentric paradigm for scientific knowledge in the toponymic studies. In the previous period, the toponymic studies relied upon the ...