• русский
    • English
  • English 
    • русский
    • English
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (3)
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (3)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Micro Monothematic Tecnhique in Music by R. Schumann (Based on Piano Works)

    Thumbnail
    View/Open:
    16_Iarosh.pdf (739.9 Kb)
    URI (for links/citations):
    http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10260
    Author:
    Iarosh, Olga V.
    Ярош, О.В.
    Date:
    2014-03
    Abstract:
    The present article studies peculiarities of the thematic structure of music by R. Schumann, where an important role is played by micro monothematic technique. The essential properties of monothematic technique associated with depiction of multivariate artistic images, joining their contrasts into a deep unity, expression of their continuous development and deep ontological transformations are mostly based on the historical and cultural contexts of Romanticism. Monothematic principle finds an original deflection in Schumann’s music: it creates the feeling of an integrated whole, bearing common micro intonations, which, in the end, bond its accord. The distinctive features of the music’s thematic development reveal themselves in the context of intonation analysis method, used for studying the field of intramusical semantics, connected to understanding intonation as a unity of sound and sense, forming a fundament for the living process of intonation
     
    В статье рассматриваются особенности тематической организации музыки Р. Шумана, в которой большое значение имеет принцип микромонотематизма. Сущностные качества монотематического метода, связанные с воплощением многомерных образов, соединяющих контрастные стороны в глубоком единстве, запечатлены в их непрерывном развитии, глубоких, сущностных изменениях и во многом обусловлены историко-культурным контекстом романтической эпохи. Оригинальное преломление монотематизм находит в творчестве Шумана, представляя собой пронизанность целого общими микроинтонациями, скрепляющими его единство. Характерные черты тематического развития в музыке композитора раскрываются в контексте интонационного метода анализа, исследующего область интрамузыкальной семантики произведений, связанного с пониманием интонации как единства смысла и звука, являющейся основой живого интонационного процесса
     
    Collections:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (3) [18]
    Metadata:
    Show full item record

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV