Communicative Space “Composer-Perfomer” as an Important Factor of Creating a Modern Musical Interpretation
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10255Автор:
Boiko, Valentina L.
Chaikin, Sergey G.
Бойко, В.Л.
Чайкин, С.Г.
Дата:
2014-03Аннотация:
At the beginning of the third millennium the necessity of integration of approaches, the points of
viewis represented by various forms of knowledge of life, judgment of integrity of the world in the
presence of diverse forms of its manifestations is more and more felt. One of such “points” is music
and musical creativity which accumulate natural and space, biological, social and spiritual essence
of the person acts. The subject of this article is the tasks rising before the performer of music of
composers- contemporaries and determined by direct creative interaction of the composer and the
performer. Modern music has the listener who is characterized by it’s interest not only to new trends
and names in art, but also to identity of the performer. The question “how” becomes as important as
“what”. The musical composition, created as a result of cultural communication of the author and the
performer, ceases to be the author’s monologue broadcast by the performer. The composition becomes
an artifact of joint creativity В начале третьего тысячелетия все более ощущается необходимость интеграции подходов,
точек зрения, репрезентируемых различными формами познания бытия, осмысления
целостности мира при наличии многообразных форм его проявлений. Как представляется, одной
из таких «точек» выступает музыка и музыкальное творчество, в которых аккумулируются
природно-космические, биологические, социальные и духовные сущности человека. Предметом
данной статьи являются задачи, встающие перед исполнителем музыки композиторов-
современников и определяемые непосредственным творческим взаимодействием композитора
и исполнителя. Современная музыка имеет своего слушателя, который характеризуется
интересом не только к новым веяниям и именам в искусстве, но и к индивидуальности
исполнителя. Вопрос «как» встает не менее остро, чем «что». Музыкальная композиция,
созданная в результате культурной коммуникации автора и исполнителя, перестает быть
авторским монологом, транслируемым исполнителем. Сочинение становится артефактом
совместного творчества
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
Musical Interests and Priorities of Vladimir Lenin (Modern Vision)
Preisman, Emil’ M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-06)In modern Russia the problem of cultural education, including musical and aesthetic one, has become quite acute as one of the barriers on the way of globalization negative impacts. After Perestroika, the work on cultural ... -
Musical Life of Krasnoyarsk in the 60-s of the XX Century
Preisman, Emil M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-09)The article discusses the musical life of Krasnoyarsk as the country’s art culture component. Analysis of the activities of the Krasnoyarsk Regional Philharmonic, the Theatre of Musical Comedy, the School of Art, and ... -
Музыка перед вызовами цифрового общества
Марков, Б. В.; Ярочкин, Д. А.; Markov, Boris V.; Yarochkin, Dmitriy A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-06)В статье реконструируется ряд установок и предпосылок как создания, так и восприятия музыки, которые являются предметом когнитивно-антропологического анализа музыки. Другой теоретический мотив – необходимость различия ... -
Coloristic Properties of Piano Music Texture in Nikolai Medtner’s Works
Budnikov, Vladimir V.; Будников, В.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-06)This article focuses on the research of colour as applied to N. Medtner’s piano works. It discusses the composer’s views on brilliance of colour, “sonority” (звучность) of music and texture as one of its most important ... -
On the Concept of Musical Performance
Beniumov, Mikhail I.; Бенюмов, М.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-03)The paper focuses on the controversy term of “performance”. There was given a range of definitions of the term at different levels of commonness and specificity: performance as a kind of activity; performance as a part ...