Показать сокращенную информацию
From the History of Artistic Interpretations of the Biblical Story about the Lazarus Resurrection
Автор | Gavrilova, Liudmila V. | en |
Автор | Гаврилова, Л.В | ru_RU |
Дата внесения | 2014-01-28T04:01:00Z | |
Дата, когда ресурс стал доступен | 2014-01-28T04:01:00Z | |
Дата публикации | 2014-01 | |
URI (для ссылок/цитирований) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10177 | |
Аннотация | The story of the biblical character Lazarus, who was resurrected by Jesus, has repeatedly been the subject of numerous debates among the interpreters of the Bible. The artistic embodiment of the plot in the works of art is of the equal interest. The article discusses the most paradoxical versions of the Biblical story, which appeared in the second half of the 20th century. Among them are the novel of the Greek writer Nikos Kazantzakis “The Last Temptation of Christ”, in which the relationship’s line of Jesus and Lazarus is detailed, a novel by Nobel prize winner, Portuguese writer José Saramago “The Gospel According to Jesus Christ” and a cantata by the Italian composer Azio Corgi “La morte di Lazzaro”(“Death of Lazarus”). By analyzing the structure of the cantata’s text the author reveals the specifics of the realization in the plot and semantic space of the original artistic idea of Saramago – “no one on Earth has sinned so grievously, to die twice ...”. Corgi’s Cantata becomes a kind of philosophical reflection on the eternal theme of life and death | en |
Аннотация | История о библейском персонаже Лазаре, воскрешенном Иисусом, неоднократно становилась предметом многочисленных споров толкователей библии. Не меньший интерес представляют и художественные воплощения сюжета в произведениях искусства. В статье рассматриваются наиболее парадоксальные версии библейской истории, появившиеся во второй половине ХХ века. Это роман греческого писателя Никоса Казандзакиса «Последнее искушение Христа», где подробно выписана линия взаимоотношений Иисуса и Лазаря, роман португальского писателя, нобелевского лауреата Жозе Сарамаго «Евангелие от Иисуса» и кантата итальянского композитора Ацио Корги «La morte di Lazzaro» («Смерть Лазаря»). На примере анализа текстовой структуры кантаты выявляется специфика реализации в сюжетно-смысловом пространстве оригинальной художественной идеи Сарамаго – «никто на свете не согрешил столь тяжко, чтобы умереть дважды…». Кантата Корги становится своеобразным философским размышлением на вечную тему о жизни и смерти | ru_RU |
Язык | en | en |
Издатель | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University. | en |
Является частью серии | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2014 7 (1 ) | en |
Тема | Gospel | en |
Тема | the story of the resurrection of Lazarus | en |
Тема | interpretation | en |
Тема | cantata | en |
Тема | text structure | en |
Тема | Евангелие | ru_RU |
Тема | сюжет о воскрешении Лазаря | ru_RU |
Тема | толкование | ru_RU |
Тема | кантата | ru_RU |
Тема | текстовая структура | ru_RU |
Название | From the History of Artistic Interpretations of the Biblical Story about the Lazarus Resurrection | en |
Альтернативное название | Из истории художественных интерпретаций библейского сюжета о воскрешении Лазаря | ru_RU |
Тип | Journal Article | |
Тип | Published Journal Article | |
Контакты автора | Gavrilova, Liudmila V.:Krasnoyarsk State Academy of Music and Theatre 22 Lenin Str., Krasnoyarsk, 660049 Russia;E-mail: mgavrilova55@gmail.com | en |
Контакты автора | Гаврилова, Л.В:Красноярская государственная академия музыки и театра Россия 660049, Красноярск, ул. Ленина, 22 | ru_RU |
Страницы | 20-29 |