• русский
    • English
  • English 
    • русский
    • English
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (1)
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (1)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    From the History of Artistic Interpretations of the Biblical Story about the Lazarus Resurrection

    Thumbnail
    View/Open:
    02_Gavrilova.pdf (601.9 Kb)
    URI (for links/citations):
    http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10177
    Author:
    Gavrilova, Liudmila V.
    Гаврилова, Л.В
    Date:
    2014-01
    Abstract:
    The story of the biblical character Lazarus, who was resurrected by Jesus, has repeatedly been the subject of numerous debates among the interpreters of the Bible. The artistic embodiment of the plot in the works of art is of the equal interest. The article discusses the most paradoxical versions of the Biblical story, which appeared in the second half of the 20th century. Among them are the novel of the Greek writer Nikos Kazantzakis “The Last Temptation of Christ”, in which the relationship’s line of Jesus and Lazarus is detailed, a novel by Nobel prize winner, Portuguese writer José Saramago “The Gospel According to Jesus Christ” and a cantata by the Italian composer Azio Corgi “La morte di Lazzaro”(“Death of Lazarus”). By analyzing the structure of the cantata’s text the author reveals the specifics of the realization in the plot and semantic space of the original artistic idea of Saramago – “no one on Earth has sinned so grievously, to die twice ...”. Corgi’s Cantata becomes a kind of philosophical reflection on the eternal theme of life and death
     
    История о библейском персонаже Лазаре, воскрешенном Иисусом, неоднократно становилась предметом многочисленных споров толкователей библии. Не меньший интерес представляют и художественные воплощения сюжета в произведениях искусства. В статье рассматриваются наиболее парадоксальные версии библейской истории, появившиеся во второй половине ХХ века. Это роман греческого писателя Никоса Казандзакиса «Последнее искушение Христа», где подробно выписана линия взаимоотношений Иисуса и Лазаря, роман португальского писателя, нобелевского лауреата Жозе Сарамаго «Евангелие от Иисуса» и кантата итальянского композитора Ацио Корги «La morte di Lazzaro» («Смерть Лазаря»). На примере анализа текстовой структуры кантаты выявляется специфика реализации в сюжетно-смысловом пространстве оригинальной художественной идеи Сарамаго – «никто на свете не согрешил столь тяжко, чтобы умереть дважды…». Кантата Корги становится своеобразным философским размышлением на вечную тему о жизни и смерти
     
    Collections:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (1) [19]
    Metadata:
    Show full item record

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    @mire NV