On the origin of the Naiman
View/Open:
URI (for links/citations):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/21633Author:
Akerov, Tabyldy A.
Акеров, Т.А.
Date:
2016-09Abstract:
The work is dedicated to the problem of the origin of the medieval Altai ethnos of Naimans, who were able to form an early feudal state in Altai in the 12th century. The scientific literature ascribed them the Turkic, Mongol or Turko-Mongol origin. The work studies the issue of the origin of the Naiman in the context of studying the etymology of the ethnonym Naiman. It offers a new hypothesis of the emergence of the ethnonym Naiman among historical terms, which could have been inherited or borrowed from the eight constituent alliance of Kangar-Pecheneg tribes. The paper examines possible ethnopolitical and ethnogenetic, as well as ethnocultural ties of the Naiman with the Az, the Kangar-Pecheneg, the Kuchuk, the Tumat, the Oguz, the Khitan and other Altaic tribes. Based on the study, analysis and comparison of the version of the epic Manas described in the book Madzhumu at-Tavarikh by S. Akhsikendi with later versions of the great legend, the author makes an attempt to define the role and place of Naimans in the history of the Kyrgyz people and epic at the Altai stage of their development Статья посвящена проблеме происхождения средневекового алтайского этноса найманов, которые в XII веке смогли сформировать свое раннефеодальное государство на Алтае. В научной литературе им приписывали одни тюркское, другие монгольское, а третьи тюрко-монгольское происхождение. Вопрос о происхождении найманов исследуется в контексте изучения этимологии этнонима «найман». Предлагается новая гипотеза появления на историческую арену этнонима «найман», который мог быть унаследован или заимствован от восьмисоставного союза племен кангаро-печенегов. Рассматриваются возможные этнополитические и этногенетические, этнокультурные связи найманов с азами, кангаро-печенегами, кючюками, туматами, огузами, киданями и другими алтайскими племенами. На основе изучения, анализа и сравнения версии эпоса «Манас» приведенной в книге С. Ахсикенди «Маджуму ат-Таварих» с более поздними вариантами великого сказания делается попытка определить роль и место найманов в истории кыргызского народа и эпоса на алтайском этапе их развития