Показать сокращенную информацию

Gavrikov, Vladimir L.
Khlebopros, Rem G.
В.Л. Гавриковru
Р.Г. Хлебопросru
2009-04-03T07:41:01Z
2009-04-03T07:41:01Z
2009-05
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/924
It has been shown in the article how the approach of dynamic systems theory may be applied to define types of learning individuals. The approach uses an analysis of phase portraits. The so-called phase portraits are graphical representations of a system dynamics in two-dimensional space of a value and its time derivative. Variations in quantity and stability of steady state points (where the derivative is zero) can easily produce different phase portraits that may be interpreted and analyzed in terms of dynamics of learning of an individual. With the help of the analysis six basic types of individuals have been defined and described: «all and now», degradation, non-learning, self-learning, threshold, culture norm. Possible implications of the analysis for research of learning are discussed.en
В статье показано, как инструментарий качественной теории динамических систем может быть использован для разработки типологии индивидов по их обучаемости. В основе разрабатываемого подхода лежит анализ фазовых портретов, с помощью которого было выделено и описано шесть базовых типов индивидов: «все и сразу», деградация, необучаемость, самообучаемость, порог, культурная норма.ru
366241 bytes
application/pdf
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciencesen
2009 2 (2)en
learningen
individual differencesen
modelingen
phase portrait analysisen
тип обучаемостиru
фазовый портретru
Defining Types of Learning Individuals: a Phase Portrait Approachen
Выделение типов обучаемости индивидов: подход на основе анализа фазовых портретовru
Journal Article
Published Journal Article
Vladimir L. Gavrikov: V.P. Astafiev Krasnoyarsk State Pedagogical University, 89 A. Lebedeva st., Krasnoyarsk, 660049 Russia, e-mail: gavrikov@kspu.ru; Rem G. Khlebopros: International Research Center of Extremal States of Organism at Krasnoyarsk Scientific Center of SB RAS, 50 Akademgorodok, Krasnoyarsk, 660036 Russia
В.Л. Гавриков Красноярский государственный педагогический университет им. В.П. Астафьева 660049 Россия, Красноярск, ул. Ады Лебедевой, д. 89ru
Р.Г. Хлебопрос Международный научный центр исследований экстремальных состояний организма 660036 Россия, Красноярск, Академгородок, д. 50ru
215-221
http://elib.sfu-kras.ru:8080/bitstream/2311/924/1/08_%D0%93%D0%B0%D0%B2%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2_%D0%A5%D0%BB%D0%B5%D0%B1%D0%BE%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81.pdf


Файлы в этом документе

Thumbnail

Данный элемент включен в следующие коллекции

Показать сокращенную информацию