Показать сокращенную информацию
Defining Types of Learning Individuals: a Phase Portrait Approach
Автор | Gavrikov, Vladimir L. | |
Автор | Khlebopros, Rem G. | |
Автор | В.Л. Гавриков | ru |
Автор | Р.Г. Хлебопрос | ru |
Дата внесения | 2009-04-03T07:41:01Z | |
Дата, когда ресурс стал доступен | 2009-04-03T07:41:01Z | |
Дата публикации | 2009-05 | |
URI (для ссылок/цитирований) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/924 | |
Аннотация | It has been shown in the article how the approach of dynamic systems theory may be applied to define types of learning individuals. The approach uses an analysis of phase portraits. The so-called phase portraits are graphical representations of a system dynamics in two-dimensional space of a value and its time derivative. Variations in quantity and stability of steady state points (where the derivative is zero) can easily produce different phase portraits that may be interpreted and analyzed in terms of dynamics of learning of an individual. With the help of the analysis six basic types of individuals have been defined and described: «all and now», degradation, non-learning, self-learning, threshold, culture norm. Possible implications of the analysis for research of learning are discussed. | en |
Аннотация | В статье показано, как инструментарий качественной теории динамических систем может быть использован для разработки типологии индивидов по их обучаемости. В основе разрабатываемого подхода лежит анализ фазовых портретов, с помощью которого было выделено и описано шесть базовых типов индивидов: «все и сразу», деградация, необучаемость, самообучаемость, порог, культурная норма. | ru |
Размер | 366241 bytes | |
MIME | application/pdf | |
Язык | en | en |
Издатель | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Является частью серии | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences | en |
Является частью серии | 2009 2 (2) | en |
Тема | learning | en |
Тема | individual differences | en |
Тема | modeling | en |
Тема | phase portrait analysis | en |
Тема | тип обучаемости | ru |
Тема | фазовый портрет | ru |
Название | Defining Types of Learning Individuals: a Phase Portrait Approach | en |
Альтернативное название | Выделение типов обучаемости индивидов: подход на основе анализа фазовых портретов | ru |
Тип | Journal Article | |
Тип | Published Journal Article | |
Контакты автора | Vladimir L. Gavrikov: V.P. Astafiev Krasnoyarsk State Pedagogical University, 89 A. Lebedeva st., Krasnoyarsk, 660049 Russia, e-mail: gavrikov@kspu.ru; Rem G. Khlebopros: International Research Center of Extremal States of Organism at Krasnoyarsk Scientific Center of SB RAS, 50 Akademgorodok, Krasnoyarsk, 660036 Russia | |
Контакты автора | В.Л. Гавриков Красноярский государственный педагогический университет им. В.П. Астафьева 660049 Россия, Красноярск, ул. Ады Лебедевой, д. 89 | ru |
Контакты автора | Р.Г. Хлебопрос Международный научный центр исследований экстремальных состояний организма 660036 Россия, Красноярск, Академгородок, д. 50 | ru |
Страницы | 215-221 | |
sfu.metadata.dc.x-file | http://elib.sfu-kras.ru:8080/bitstream/2311/924/1/08_%D0%93%D0%B0%D0%B2%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2_%D0%A5%D0%BB%D0%B5%D0%B1%D0%BE%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81.pdf |