Author | Parfentjeva, Natalya V. | |
Author | Н.В. Парфентьева | ru |
Accessioned Date | 2009-04-03T06:34:15Z | |
Available Date | 2009-04-03T06:34:15Z | |
Issued Date | 2009-05 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/921 | |
Abstract | Research of the principles of art creativity in ancient-Russian church musical canonical art, revealing
of their common typological features, and also receptions of their individual author’s refraction
by masters of various regional schools is one of fundamental modern art criticism problems. The
basic directions of chant-masters’ work were: creativity on the basis of archetype, creativity on
the basis of models, creation of own formulae compositions. All these directions of creative work
were penetrated by the uniform principles expressed in various kinds of formulae alternativeness
:in internal (intraformula) rhythm-intonation variation and in external-formula variation: formulareformative
and formula-updating, structural-updating, combinatory. The analysis of chanting draws
a picturesque picture of incessant creative processes at a level of formulas. In their rigid frameworks
the canon left an opportunity for alive creativity and even emphasized masters-composers’ skill. The
theoretical rationality was based not on scientific mathematical knowledge, as, for example, in the
Western world, and on studying and following to a canon and tradition. The investigated materials give
bright representation about extraordinary fruitful activity of the masters in the field of development of
the ancient- Russian chanting theory. | en |
Abstract | Исследование принципов художественного творчества в древнерусском музыкально-каноническом искусстве, выявление их общих типологических особенностей, а также приемов их индивидуального авторского преломления мастерами различных региональных школ является одной из фундаментальных проблем современного искусствознания. Основными направлениями работы мастеров-распевщиков были: творчество на основе архетипа, творчество на основе моделей-подобнов, создание собственных формульных композиций. Все эти направления творческой работы пронизывали единые принципы, выраженные в различных видах формульной вариантности – внутренней ритмоинтонационной и внешних: преобразующей, обновляющей, структурно- или композиционно-обновляющей, комбинаторной. Анализ песнопений рисует колоритную картину непрекращающихся творческих процессов на уровне формул. В их жестких рамках канон оставлял возможность для живого творчества и даже подчеркивал тонкое мастерство распевщиков. Теоретическое рациональное начало базировалось не на научных математических знаниях, как, например, в западном мире, а на следовании канону и традиции. Изученные материалы дают яркое представление о необычайно плодотворной деятельности мастеров в области развития теории древнерусского музыкального искусства. | ru |
Size | 448548 bytes | |
MIME | application/pdf | |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Is part of series | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences | en |
Is part of series | 2009 2 (2) | en |
Subject | Ancient-Russian church chanting of written tradition | en |
Subject | author’s creativity in canonical art | en |
Subject | typological properties of creative principles | en |
Subject | древнерусская музыка письменной традиции | ru |
Subject | авторское творчество в каноническом искусстве | ru |
Subject | типологические свойства творческих принципов | ru |
Title | Principles of Author’s Art Creativity in Ancient-Russian Church Musical-Written Chanting of the XVI-XVII Centuries | en |
Alternative Title | Принципы авторского художественного творчества в древнерусском музыкально-письменном искусстве XVI–XVII веков | ru |
Type | Journal Article | |
Type | Published Journal Article | |
Contacts | Natalya V. Parfentjeva: South-Ural State University,
76 Lenin’s pr., Chelyabinsk, 454080 Russia, e-mail: panv@susu.ac.ru | |
Contacts | Н.В. Парфентьева
Южно-Уральский государственный университет
454080 Россия, Челябинск, ул. Ленина, д. 76 | ru |
Pages | 184-199 | |
sfu.metadata.dc.x-file | http://elib.sfu-kras.ru:8080/bitstream/2311/921/1/05_Parfentjeva.pdf | |