Show simple item record

Parfentjeva, Natalya V.
Н.В. Парфентьеваru
2009-04-03T06:34:15Z
2009-04-03T06:34:15Z
2009-05
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/921
Research of the principles of art creativity in ancient-Russian church musical canonical art, revealing of their common typological features, and also receptions of their individual author’s refraction by masters of various regional schools is one of fundamental modern art criticism problems. The basic directions of chant-masters’ work were: creativity on the basis of archetype, creativity on the basis of models, creation of own formulae compositions. All these directions of creative work were penetrated by the uniform principles expressed in various kinds of formulae alternativeness :in internal (intraformula) rhythm-intonation variation and in external-formula variation: formulareformative and formula-updating, structural-updating, combinatory. The analysis of chanting draws a picturesque picture of incessant creative processes at a level of formulas. In their rigid frameworks the canon left an opportunity for alive creativity and even emphasized masters-composers’ skill. The theoretical rationality was based not on scientific mathematical knowledge, as, for example, in the Western world, and on studying and following to a canon and tradition. The investigated materials give bright representation about extraordinary fruitful activity of the masters in the field of development of the ancient- Russian chanting theory.en
Исследование принципов художественного творчества в древнерусском музыкально-каноническом искусстве, выявление их общих типологических особенностей, а также приемов их индивидуального авторского преломления мастерами различных региональных школ является одной из фундаментальных проблем современного искусствознания. Основными направлениями работы мастеров-распевщиков были: творчество на основе архетипа, творчество на основе моделей-подобнов, создание собственных формульных композиций. Все эти направления творческой работы пронизывали единые принципы, выраженные в различных видах формульной вариантности – внутренней ритмоинтонационной и внешних: преобразующей, обновляющей, структурно- или композиционно-обновляющей, комбинаторной. Анализ песнопений рисует колоритную картину непрекращающихся творческих процессов на уровне формул. В их жестких рамках канон оставлял возможность для живого творчества и даже подчеркивал тонкое мастерство распевщиков. Теоретическое рациональное начало базировалось не на научных математических знаниях, как, например, в западном мире, а на следовании канону и традиции. Изученные материалы дают яркое представление о необычайно плодотворной деятельности мастеров в области развития теории древнерусского музыкального искусства.ru
448548 bytes
application/pdf
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciencesen
2009 2 (2)en
Ancient-Russian church chanting of written traditionen
author’s creativity in canonical arten
typological properties of creative principlesen
древнерусская музыка письменной традицииru
авторское творчество в каноническом искусствеru
типологические свойства творческих принциповru
Principles of Author’s Art Creativity in Ancient-Russian Church Musical-Written Chanting of the XVI-XVII Centuriesen
Принципы авторского художественного творчества в древнерусском музыкально-письменном искусстве XVI–XVII вековru
Journal Article
Published Journal Article
Natalya V. Parfentjeva: South-Ural State University, 76 Lenin’s pr., Chelyabinsk, 454080 Russia, e-mail: panv@susu.ac.ru
Н.В. Парфентьева Южно-Уральский государственный университет 454080 Россия, Челябинск, ул. Ленина, д. 76ru
184-199
http://elib.sfu-kras.ru:8080/bitstream/2311/921/1/05_Parfentjeva.pdf


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV