Show simple item record

Zamaraeva, Yulia S.en
Замараева, Ю.С.ru_RU
2018-08-29T08:06:29Z
2018-08-29T08:06:29Z
2018-08
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/71921
The article presents an overview of archival documents reflecting the features of various practices of preserving and reviving the Evenki language in the Northern districts of the Krasnoyarsk Krai (based on the analysis of documents on education and enlightenment from the Evenki Archive in the Tura settlement). The relevance of the study is connected with the need to obtain the most complete information, revealing the dynamics of cultural and pedagogical practices for preserving the Northern language as the core of the culture of the indigenous small-numbered peoples of the Far North. The analysis of archival documents obtained during the field research conducted in Evenkia in 2018 made it possible not only to disclose the basic trends in the preservation of the Evenki language, their transformation in the period from the 1930s (years of formation of national districts) till the early 2000s, but also to determine the nature of problems of preserving the disappearing language of the Evenki ethno-cultural group at the present time. The results of field studies were processed, as well as the interpretation of the obtained data was made. The authors of the article carried out a critical analysis of the existing scientific research and summarized the conclusions connected with the solution of the problem of preserving and reviving the Evenki language. The publication of a brief summary of a large number of archival documents for the period from the 1930s until now is of special significanceen
В статье представлен обзор архивных документов, отражающих особенности различных практик сохранения и возрождения эвенкийского языка на территории север- ных районов Красноярского края (на материале анализа выборки документов по образованию и просвещению из фонда Эвенкийского архива в поселке Тура). Актуальность исследования связана с необходимостью получения наиболее полной информации, раскрывающей динамику культурных и педагогических практик по сохранению северного языка как ядра культуры коренных малочисленных народов Крайнего Севера. Анализ архивных документов, полученных в ходе полевых исследований, проведенных на территории Эвенкии в 2018 году, позволил не только раскрыть базовые тренды процессов сохранения эвенкийского языка, их трансформацию в период с 1930-х гг. (годы образования национальных округов) до начала 2000-х годов, но и определить сущность проблематики по сохранению исчезающего языка эвенкийской этнокультурной группы в настоящее время. Были обработаны результаты полевых исследований, сделана интерпретация полученных данных. Проводился критический анализ существующих научных исследований, обобщены выводы исследователей, связанных с решением проблемы сохранения и возрождения эвенкийского языка. Особую значимость имеет публикация краткого содержания большого количества архивных документов за период с 1930 гг. по настоящее времяru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal Universityen
Evenki languageen
Evenki municipal districten
educationen
cultural constructionen
indigenous small-numbered peoples of the Far Northen
эвенкийский языкru_RU
Эвенкийский муниципальный районru_RU
просвещениеru_RU
культурное строительствоru_RU
коренные малочисленные народы Крайнего Севераru_RU
Experience in the Preservation and Development of the Evenki Language in the Evenki Municipal District of the Krasnoyarsk Krai on the Basis of the Analysis of Evenki Archival Documentsen
Опыт сохранения и развития эвенкийского языка в Эвенкийском муниципальном районе Красноярского края на материале анализа архивных документов Эвенкийского архиваru_RU
Journal Articleen
Zamaraeva, Yulia S.: Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia; rybka08@bk.ruen
Замараева, Ю.С.: Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
1327-1369ru_RU
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2018 11 (8)en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV