Author | Lapshina, Zoya S. | en |
Author | Лапшина, З.С. | ru_RU |
Accessioned Date | 2016-06-30T07:47:15Z | |
Available Date | 2016-06-30T07:47:15Z | |
Issued Date | 2016-06 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20332 | |
Abstract | In the Lower Amur basin, there are numerous monuments of rock art. They are characterized by the
predominance of skull masks. The semantic content of these artifacts allows to identify them as the
main attributes of the rituals of the secret male unions. At the end of the Stone Age and the early Metal
Age, the power of men and patrilineal kinship begin to prevail. The ancient model of the world was
changed. The importance of the underground world and inevitability of death was dominating in the
minds of the people. Authority was claimed through rituals with human sacrifices and cannibalism.
The leader of the ritual was wearing a skull-type radiant mask. It was also drawn on the stones as
the accumulation of power of the spirit-man-eater and called the “pile of cannibal”. These facts are
also observed in the rituals, folklore and petroglyphs of the Indians in Canada and North America.
The theme of cannibalism is also present in the myths of the Amur indigenous peoples. The article
describes the concept of the ideogram the “pile of cannibal” in the Lower Amur petroglyphs. The
ideogram is presented as a three-part model of the world. The paper discusses the ideogram the “pile
of cannibal” of Sikachi-Alyan and Sheremetyevo. This ideology and rituals could have been brought
to America by the migrants from the Amur River basin | en |
Abstract | В бассейне Нижнего Амура расположены памятники наскального искусства. Основной их при-
знак – череповидные личины. Семантическое содержание артефактов позволяет расценивать
их как атрибуты ритуалов тайных мужских союзов. На рубеже каменного века и ранних ме-
таллов в социумах утверждалась власть мужчин и патрилинейное родство; была изменена
древняя модель мира; в сознании закреплялась значимость нижней сферы и неизбежность
смерти. Власть утверждалась ритуалами с человеческими жертвоприношениями с канни-
бализмом. На руководителе мистерий была маска-череп в лучах, её наносили на камни как
средоточие силы духа-людоеда и называли «столбом людоеда». Это прослежено в обрядах,
фольклоре и петроглифах индейцев Канады и Северной Америки. Тема людоедства содержит-
ся и в мифах аборигенов Амура. В статье изложена концепция идеограммы «столб людоеда»
в петроглифах Нижнего Амура. Она трактована как модель мира. В Америку эти традиции
могли занести мигранты из района Амура | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Is part of series | Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences;2016 9 (6) | en |
Subject | primitive art | en |
Subject | Lower Amur | en |
Subject | skull-type masks | en |
Subject | petroglyphs of the Amur and the Ussuri rivers | en |
Subject | worldview | en |
Subject | cosmos | en |
Subject | первобытное искусство | ru_RU |
Subject | Нижнее Приамурье | ru_RU |
Subject | череповидные личины | ru_RU |
Subject | петроглифы в бассейнах рек Амур и Уссури | ru_RU |
Subject | картина мира | ru_RU |
Subject | Вселенная | ru_RU |
Title | The Phenomenon of the Skull Masks of the Lower Amur Petroglyphs | en |
Alternative Title | Феномен искусства череповидных личин петроглифов Нижнего Амура | ru_RU |
Type | Journal Article | |
Type | Published Journal Article | |
Contacts | Lapshina, Zoya S.:Khabarovsk State Institute of Culture
112 Krasnorechenskaia Str., Khabarovsk, 680045, Russia; LapshinaZoy@gmail.com | en |
Contacts | Лапшина, З.С.:Хабаровский государственный институт культуры
Россия, 680045, Хабаровск, ул. Краснореченская, 112 | ru_RU |
Pages | 1320-1332 | |