Author | Marina, Olga A. | en |
Author | Smirnova, Olga V. | en |
Author | Марина, О.А. | ru_RU |
Author | Смирнова, О.В. | ru_RU |
Accessioned Date | 2016-04-30T00:41:26Z | |
Available Date | 2016-04-30T00:41:26Z | |
Issued Date | 2016-04 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/20206 | |
Abstract | The article aims at finding appropriate measurement instruments for the assessment of communication
mobility (CM) development as an important component of professional intercultural communicative
competence. The comparative analysis of the BEC speaking exam paper and communication mobility
strategies and tactics shows that the exam format covers the components of CM model to a large
extent and consequently may be used to measure the level of communication mobility development
in the absence of a specifically designed instrument. Moreover, the analysis suggests teaching
implications that entail addressing the issues of non-linguistic strategies and tactics explicitly at the
exam preparation stage as well as in ESP teaching in general | en |
Abstract | Статья посвящена поиску подходящих способов измерения сформированности
коммуникативной мобильности – значимого компонента профессиональной межкультурной
коммуникативной компетенции. В качестве инструмента для измерения уровня
сформированности коммуникативной мобильности предложен формат устной части
экзамена BEC Higher. В результате сравнительного анализа устной части данного экзамена
и стратегий и тактик коммуникативной мобильности выявлено, что формат экзамена BEC
Higher совпадает почти со всеми компонентами модели коммуникативной мобильности,
проявляющейся в проблемных профессиональных ситуациях межкультурной коммуникации.
Установлено, что аналитическая стратегия не отражена в формате экзамена, но она может
быть использована для развития аналитических умений, самооценки и самоконтроля | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University | en |
Is part of series | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2016 9 (4) | en |
Subject | professional intercultural communicative competence | en |
Subject | measuring communication mobility | en |
Subject | communication strategies and tactics | en |
Subject | BEC speaking exam | en |
Subject | teaching English for specific purposes (ESP) | en |
Subject | профессиональная межкультурная коммуникативная компетенция | ru_RU |
Subject | измерение коммуникативной мобильности | ru_RU |
Subject | коммуникативные стратегии и тактики | ru_RU |
Subject | устный экзамен BEC | ru_RU |
Subject | обучение английскому языку для специальных целей | ru_RU |
Title | The Cambridge BEC as an Academic Context Model of Problematic Situations in Professional Intercultural Communication | en |
Alternative Title | Устный экзамен ВЕС как модель проблемной коммуникативной ситуации профессионального общения в академическом контексте | ru_RU |
Type | Journal Article | |
Type | Published Journal Article | |
Contacts | Marina, Olga A.:National Research University
Higher School of Economics
20 Myasnitskaya Str., Moscow, 101000, Russia | en |
Contacts | Smirnova, Olga V.:National Research University
Higher School of Economics
20 Myasnitskaya Str., Moscow, 101000, Russia; E-mail: marinaolga2008@yandex.ru | en |
Contacts | Марина, О.А.:Национальный исследовательский университет
«Высшая школа экономики»
Россия, 101000, Москва, ул. Мясницкая, 20 | ru_RU |
Contacts | Смирнова, О.В.:Национальный исследовательский университет
«Высшая школа экономики»
Россия, 101000, Москва, ул. Мясницкая, 20 | ru_RU |
Pages | 953-959 | |