Специфика коммуникативной стратегии оценивания в американском и российском развлекательных телешоу
Скачать файл:
URI (для ссылок/цитирований):
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/148780Автор:
Иссерс, О. С.
Герасимова, А. С.
Issers, Oxana S.
Gerasimova, Anastasia S.
Дата:
2022-11Журнал:
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences; 2022 15 (11)Аннотация:
На материале двух версий вокального телепроекта – американского “The
Voice” и российского «Голос» – рассматриваются особенности коммуникативного
поведения наставников проекта. Одной из основных коммуникативных стратегий
в рамках американского и русского вариантов телевизионного развлекательного шоу
является публичное оценивание участников проекта наставниками конкурса. Предметом
исследования стали коммуникативные тактики, реализующие стратегию оценивания.
Данные тактики анализируются в аспекте характеристик американского и русского
коммуникативного поведения, представленных в ряде исследований (И. А. Стернин,
Ю. Е. Прохоров, Т. В. Ларина, G. Althen). Среди основных черт американского
коммуникативного поведения выделяются общительность, эмоциональность,
открытость, коммуникативный демократизм, активная самопрезентация и др.
К типичным русским чертам относятся общительность, эмоциональность, искренность,
высокая оценочность, коммуникативная доминантность и др. При описании
коммуникативных тактик учитываются такие факторы, как особенности формата
телепроекта, публичность общения, собственный имидж наставников. По результатам
исследования установлено, что самой популярной тактикой и в американской,
и в российской версиях шоу является тактика «самопрезентация» (30 % примеров
в каждом случае). Вторым по частотности коммуникативным приемом стала тактика
«восхищение» (26 % и 15 % соответственно). Таким образом, стратегия оценивания
и ее тактический арсенал, использованные в высказываниях, во многом определяются
традиционными коммуникативными признаками, характерными для обеих культур Based on the material of two versions of the vocal TV project “The Voice” (American and Russian), the article dwells upon the features of the communicative behavior of the project coaches. One of the main communication strategies within the framework of the American and Russian versions of the television entertainment show is the public assessment of the project participants by the mentors of the competition. The subject of the research is communicative tactics that implement the assessment strategy. These tactics are analyzed in terms of the characteristics of American and Russian communicative behavior presented in a number of studies (I. A. Sternin, Yu. E. Prokhorov, T. V. Larina, G. Althen).Among the main features of American communicative behavior one can distinguish sociability, emotionality, openness, communicative democracy, active self-presentation, etc. Russians peculiarities include sociability, emotionality, sincerity, high degree of assessment, communicative dominance, etc. When describing communicative tactics, such factors as the format of the TV project, publicity of communication, a personal image of the coaches are also taken into the account. The results of the study show that the most popular tactic in both American and Russian versions of the show is the “self-presentation” tactic (30 % of examples in each case). The second most frequent communication technique is the “admiration” tactic (26 % and 15 %, respectively). Thus, the assessment strategy and its tactical arsenal used in statements are largely determined by traditional communicative features and characteristics of both cultures
Коллекции:
Метаданные:
Показать полную информациюСвязанные материалы
Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.
-
The Communicative Norm in Russian Informal Verbal Communication: The Specificity of Child Speech
Silvestrova, Anastasiia B.; Сильвестрова, А.Б. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019-12)The article is devoted to the analysis of the communicative norm and disorders in informal Russian verbal communication on the basis of children’s speech in conversations between children, children and parents, teenagers. ... -
Principles of Humanitarian Paradigm of Intercultural Communication Development
Budenkova, Valeria E.; Savelieva, Elena N.; Буденкова, В.Е.; Савельева, Е.Н. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-06)A serious problem of the present-day globalizing world is the inability of “unrelated” cultures to have a dialogue, which leads to many local and global conflicts, escalating tension in inter-ethnic and inter-religious ... -
Compact non-linear power amplifier for wideband underwater and underground near-field magnetic communication systems
Belyaev, B. A.; Babitskii, A. N.; Boev, N. M.; Izotov, A. V.; Sushkov, A. A.; Korolev, E. V.; Burmitskikh, A. V. (2019-04)The paper describes a non-linear power amplifier developed for mobile wideband transceivers of near-field magnetic communication systems. The power amplifier has following parameters: voltage range - up to 200 V; power ... -
Связь временной перспективы и коммуникативной активности у студентов с разным уровнем межличностной интолерантности к неопределенности
Васюра, С.А.; Рудина, К.А.; Vasyura, Svetlana A.; Rudina, Ksenia A. (Journal of Siberian Federal University. Сибирский федеральный университет, 2024-11)Актуальность исследования определяется высоким темпом жизни общества, ростом ситуаций неопределенности, в условиях которых востребованной становится личность, способная быстро реагировать на изменения, строить ... -
The Cambridge BEC as an Academic Context Model of Problematic Situations in Professional Intercultural Communication
Marina, Olga A.; Smirnova, Olga V.; Марина, О.А.; Смирнова, О.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-04)The article aims at finding appropriate measurement instruments for the assessment of communication mobility (CM) development as an important component of professional intercultural communicative competence. The comparative ...