Author | Seredkina, Natalia N. | en |
Author | Середкина, Н.Н. | ru_RU |
Accessioned Date | 2014-08-26T03:47:37Z | |
Available Date | 2014-08-26T03:47:37Z | |
Issued Date | 2014-08 | |
URI (for links/citations) | https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/13316 | |
Abstract | This article is devoted to the analysis of cultural-semiotic approach that is considered as one of the
key principles in studying the art of indigenous peoples of the North, Siberia and the Far East. The
author proposes systematization of the methodological principles of cultural- semiotic approach
(understanding of culture as a structure consisting of series of symbolic systems and cultural texts;
symbol creation principle actualized in fictional dialogism; culture representativeness and symbolic
interpretation of signs of culture and the concept of “value” as a key concept in semantic philosophy
of art). On the basis of correlation of cultural-semiotic approach methodological principles and
constructivism ideas, the definition of “art” is specified. Art is understood as a cultural-semiotic
construct that generates social meanings in the individual’s and collective’s consciousness and allows
a human being to verify ideas about the world around us and, on a subconscious level, design his/her
picture of the world | en |
Abstract | Статья посвящена анализу культурно-семиотического подхода, рассматриваемого в
качестве одного из основных в изучении искусства индигенных народов Севера, Сибири и
Дальнего Востока. Предложена авторская систематизация методологических принципов
культурно-семиотического подхода (понимание культуры как структуры, состоящей
из ряда символических систем и культурных текстов; принцип символотворчества,
актуализируемого в художественном диалогизме; репрезентативность культуры и
символическая интерпретация знаков культуры; понятие «ценность» как одно из ключевых
в концепции семантической философии искусства). На основе корреляции методологических
принципов культурно-семиотического подхода и идей конструктивизма уточняется
определение понятия «искусство». Искусство понимается как культурно-семиотический
конструкт, порождающий социальные смыслы в индивидуальных и коллективных сознаниях и
позволяющий осуществлять верификацию человеком представлений об окружающем мире и
конструировать на подсознательном уровне свою картину мира | ru_RU |
Language | en | en |
Publisher | Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University. | en |
Is part of series | Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2014 7 (8) | en |
Subject | cultural-semiotic approach | en |
Subject | constructivism | en |
Subject | culture | en |
Subject | art of indigenous peoples | en |
Subject | culture text | en |
Subject | symbol | en |
Subject | sign | en |
Subject | ethnocultural value | en |
Subject | cultural-semiotic construction | en |
Subject | picture of the world | en |
Subject | культурно-семиотический подход | ru_RU |
Subject | конструктивизм | ru_RU |
Subject | культура | ru_RU |
Subject | искусство индигенных народов | ru_RU |
Subject | культурный текст | ru_RU |
Subject | символ | ru_RU |
Subject | знак | ru_RU |
Subject | этнокультурная ценность | ru_RU |
Subject | культурно- семиотический конструкт | ru_RU |
Subject | картина мира | ru_RU |
Title | Revisiting Methodological Principles of Cultural-Semiotic Approach in Studying Art of Indigenous Peoples of the North, Siberia and the Far East | en |
Alternative Title | К вопросу о методологических принципах культурно-семиотического подхода в изучении искусства индигенных народов Севера, Сибири и Дальнего Востока | ru_RU |
Type | Journal Article | |
Type | Published Journal Article | |
Contacts | Seredkina, Natalia N.:Siberian Federal University
79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia;E-mail: NevolkoN@yandex.ru | en |
Contacts | Середкина, Н.Н.:Сибирский федеральный университет
Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79 | ru_RU |
Pages | 1342-1357 | |