Show simple item record

Seredkina, Natalia N.en
Середкина, Н.Н.ru_RU
2014-08-26T03:47:37Z
2014-08-26T03:47:37Z
2014-08
https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/13316
This article is devoted to the analysis of cultural-semiotic approach that is considered as one of the key principles in studying the art of indigenous peoples of the North, Siberia and the Far East. The author proposes systematization of the methodological principles of cultural- semiotic approach (understanding of culture as a structure consisting of series of symbolic systems and cultural texts; symbol creation principle actualized in fictional dialogism; culture representativeness and symbolic interpretation of signs of culture and the concept of “value” as a key concept in semantic philosophy of art). On the basis of correlation of cultural-semiotic approach methodological principles and constructivism ideas, the definition of “art” is specified. Art is understood as a cultural-semiotic construct that generates social meanings in the individual’s and collective’s consciousness and allows a human being to verify ideas about the world around us and, on a subconscious level, design his/her picture of the worlden
Статья посвящена анализу культурно-семиотического подхода, рассматриваемого в качестве одного из основных в изучении искусства индигенных народов Севера, Сибири и Дальнего Востока. Предложена авторская систематизация методологических принципов культурно-семиотического подхода (понимание культуры как структуры, состоящей из ряда символических систем и культурных текстов; принцип символотворчества, актуализируемого в художественном диалогизме; репрезентативность культуры и символическая интерпретация знаков культуры; понятие «ценность» как одно из ключевых в концепции семантической философии искусства). На основе корреляции методологических принципов культурно-семиотического подхода и идей конструктивизма уточняется определение понятия «искусство». Искусство понимается как культурно-семиотический конструкт, порождающий социальные смыслы в индивидуальных и коллективных сознаниях и позволяющий осуществлять верификацию человеком представлений об окружающем мире и конструировать на подсознательном уровне свою картину мираru_RU
enen
Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University.en
Журнал Сибирского федерального университета. Гуманитарные науки. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences;2014 7 (8)en
cultural-semiotic approachen
constructivismen
cultureen
art of indigenous peoplesen
culture texten
symbolen
signen
ethnocultural valueen
cultural-semiotic constructionen
picture of the worlden
культурно-семиотический подходru_RU
конструктивизмru_RU
культураru_RU
искусство индигенных народовru_RU
культурный текстru_RU
символru_RU
знакru_RU
этнокультурная ценностьru_RU
культурно- семиотический конструктru_RU
картина мираru_RU
Revisiting Methodological Principles of Cultural-Semiotic Approach in Studying Art of Indigenous Peoples of the North, Siberia and the Far Easten
К вопросу о методологических принципах культурно-семиотического подхода в изучении искусства индигенных народов Севера, Сибири и Дальнего Востокаru_RU
Journal Article
Published Journal Article
Seredkina, Natalia N.:Siberian Federal University 79 Svobodny, Krasnoyarsk, 660041, Russia;E-mail: NevolkoN@yandex.ruen
Середкина, Н.Н.:Сибирский федеральный университет Россия, 660041, Красноярск, пр. Свободный, 79ru_RU
1342-1357


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV